Rekrutacje do branży IT uchodzą za trudne i czasochłonne. Moim (rekruterskim) zdaniem nie tylko branża IT ma problemy z pozyskaniem wykwalifikowanych Specjalistów… podobnie dzieje się w innych branżach, w których wymagane są określone kompetencje, a najlepsi kandydaci znikają z rynku jak świeże bułeczki. W artykule postaram się odpowiedzieć na pytanie jak zaangażować kandydata, który nie poszukuje aktywnie pracy i… nie jest zainteresowany rozmowami z nami.

Dlaczego może Ci być trudno?

1. Nie masz odpowiedniej wiedzy technicznej aby rozmawiać ze specjalistami IT.

Ok, nikt nie mówi, że masz wymiatać w technologiach i frameworkach, bo od tego są specjaliści techniczni, którzy zweryfikują kompetencje twarde kandydata, ale powinieneś mówić językiem technologii, odróżniać je od siebie, znać języki programowania (na poziomie teoretycznym). Bez tej wiedzy będzie Ci trudno nawiązać wspólny język z programistami i wyjdziesz na osobę niekompetentną. Im większe zainteresowanie, zagłębienie się w wybraną dziedzinę, tym lepiej. Ważne jest śledzenie trendów, ponieważ branża IT, (chyba jak żadna inna), zmienia się bardzo dynamicznie. Warto więc obserwować blogi prowadzone przez programistów, polubić stronki technologiczne na FB i Instagramie, czerpać inspirację od specjalistów na LI. W obecnych czasach wiedza jest darmowa i na wyciągnięcie ręki!

2. Nie masz wystarczających informacji o projekcie

Opis stanowiska w IT to tak naprawdę opis projektu czyli zebranie informacji o tym do czego dany system informatyczny służy, co kandydat będzie robił w projekcie, za co będzie odpowiedzialny, nad czym będzie pracował, jakie są główne ( i poboczne) technologie, jakie jest otoczenie informatyczne. Jeśli rekrutujesz dla klienta, zdobądź więcej informacji o nim, dlaczego warto u niego pracować. Pomoże Ci w tym…Unique Selling Proposition czyli taktyka biznesowa, która polega na podkreśleniu tego, co odróżnia firmę od konkurencji.

Zobacz na poniższe przykłady: 

  • Turkish Airlines (Latamy do większości krajów)
  • WooCommerce (Najbardziej konfigurowalna platforma eCommerce do budowania biznesu online)
  • Avis (Jesteśmy numerem dwa. Staramy się bardziej)
  • FedEx Corporation (Kiedy coś absolutnie musi być dostarczone z dnia na dzień)

Zasadniczo, unique selling proposition powinno szybko odpowiedzieć na najbardziej bezpośrednie pytanie potencjalnego kandydata, gdy napotka firmę, do której rekrutujesz: „Co wyróżnia ją na tle konkurencji?”

3. Nie podajesz widełek lub są one absurdalnie szerokie

Zastanawiałeś/ aś się kiedyś jak Specjalista IT czyta szerokie widełki finansowe (np. 12.000-30.000 PLN netto)? Otóż tak: “Pewnie dają najniższe, a te górne są tylko w celu przyciągnięcia uwagi”. Kurtyna…
Jeśli chcesz aby Twoja oferta była odbierana profesjonalnie ustal przede wszystkim kogo szukasz i ile firma jest w stanie zapłacić za określone kompetencje. Czasem lepiej jest stworzyć dwa ogłoszenia: np. dla Mida
i Seniora, a widełki dostosować do poziomu oczekiwanych umiejętności. Warto zaznaczyć czy występuje premia ( a jeśli tak to kiedy i za co wypłacana i w jakiej wysokości) lub inne świadczenia.

4. Nie masz podstawowej wiedzy z zakresu prawa pracy i systemu wynagrodzeń

Możesz dotrzeć do osób, które do tej pory pracowały w oparciu o umowę o pracę i nie mają wiedzy o umowach cywilnoprawnych. Będą potrzebowały Twojej pomocy, pokierowania i odpowiedzi na podstawowe pytania. W branży IT najbardziej opłacalne są umowy B2B (ze względu na korzystniejsze i prostsze przepisy podatkowe). Poczytaj czym te umowy różnią się od siebie, jak przeliczyć wynagrodzenie brutto vs netto aby być dla kandydata wsparciem już na początku. Nie, nikt od Ciebie nie wymaga specjalistycznej wiedzy kadrowo-księgowej, ale dla własnego komfortu – znaj podstawy 🙂

Gdzie szukać kandydatów?

Grupy na Facebooku

Zainteresuj się tym, w jakich grupach są Twoi kandydaci na Facebooku. Szczególnie polecam te największe, np. Praca zdalna IT (liczy ok. 50 000 członków). To świetne miejsce by przeglądnąć kto w nich jest, dodać ogłoszenie, zachęcić do udziału w procesie rekrutacji. Kandydatów z grup możesz później wyszukiwać na LinkedIN, wysyłając do nich spersonalizowaną wiadomość i nawiązując do obecności w grupie, np: “Cześć Marek. Zauważyłam, że jesteś członkiem grupy Praca zdalna IT i być może poszukujesz nowych, ciekawych projektów. Chciałam Cię zainteresować…”. Taka zajawka brzmi od razu wiarygodniej 🙂

Meetupy dla programistów

Zazwyczaj podzielone są tematycznie (np dla fanów JavaScript, Cloud, PHP, Kubernetes, itd). Jeśli rekrutujesz Programistę Java, wyszukaj na FB wszystkie wydarzenie i meetupy związane z Java i dołącz do nich. Tym samym zobaczysz listę uczestników – to właśnie Twoi kandydaci 🙂

Polecenia i rekomendacje

Najtrudniejsze, ale i najbardziej skuteczne metody, bazujące na relacjach, jakie budujesz. Czy jest coś lepszego niż to gdy usłyszysz z ust kandydata: “Ja teraz nie jestem zainteresowany. Kończę projekt za rok, ale odezwij się do mojego kolegi, XYZ – wiem, że może być zainteresowany” 🙂 Pamiętaj, im lepsze relacje z kandydatami budujesz, tym łatwiej będzie Ci rekrutować. Są programiści, którzy mają jednego “ulubionego” rekrutera, z którym dobrze im się rozmawia i tylko do niego zwracają się, gdy chcą zmienić pracę. Taki “rekruter pierwszego wyboru”.

Rozwiązania HR Tech

Wśród rozwiązań wspierających skuteczne pozyskanie doświadczonych Specjalistów, nie mogę nie wspomnieć o naszej platformie ( IT-Leaders.pl ) – do serwisu z miesiąca na miesiąc dołącza coraz więcej więcej doświadczonych Programistów, Testerów, Administratorów IT i innych Specjalistów IT, którzy nie szukają aktywnie pracy, ale są otwarci na ciekawe oferty. Aktualnie w platformie profil ma już niemal 20 tys. Specjalistów IT i jesteśmy już największym tego typu serwisem w Polsce. Ekosystem bazuje na idei odwróconego modelu portalu pracy: tu kandydat publikuje swoją ‘ofertę’ tworząc anonimowy techniczny profil i podaje m.in. oczekiwane wynagrodzenie i lokalizację. Z drugiej strony rekrutujące na platformie firmy w szybki sposób identyfikują specjalistów, którzy wpisują się w ich oczekiwania i przedstawiają tym samym dopasowane oferty. Mamy więc pewność, że osoba, która odpowie na nasze zaproszenie jest zainteresowana pracą i gotowa do podjęcia rozmów. To diametralnie ułatwia całą organizację rekrutacji.

Jak zachęcić do rozmów?

Udało Ci się dotrzeć do kandydata, zaakceptował Twoje zaproszenie, czas na KONKRETY!
No właśnie – konkrety. Słowo klucz w rekrutacjach IT. Rekrutacja ma wiele wspólnego ze sprzedażą B2C. Jeśli zgłębisz jej założenia zapewniam – będzie Ci dużo łatwiej rekrutować do każdej branży. Na sam początek stwórz dobry komunikat sprzedażowy – krótki, zwięzły, “to the point”. Pogrub to, co najważniejsze. Dopasuj ofertę do kandydata, spersonalizuj to, co możliwe. Nie zapominaj o USP (Unique Selling Point), o których pisałam wyżej. 

PRO TIP: Nigdy nie wysyłaj do kandydata listy otwartych rekrutacji z dopiskiem “proszę sobie którąś wybrać”, “Może któraś Pana zainteresuje”.

A kiedy specjalista już spojrzy w Twoją stronę…

zaproś go do udziału w procesie rekrutacyjnym i zadbaj o jak najlepsze wrażenia na każdym etapie. Dopilnuj, żeby Hiring Manager nie wydłużał procesu, a Ty bądź w stałym kontakcie z kandydatem. Wszak… dobrzy specjaliści IT tak szybko odchodzą 🙂

Podoba Ci się ten wpis? Być może zainteresują Cię jeszcze:

Jak rekrutować do branży IT? Kluczowe czynniki sukcesu.

Rekrutacje IT jak randki w Tinderze. Wywiad z Barbarą Kowalewską, CEO IT-Leaders

Autorka tekstu: Joanna Tarnawska-Durda, HR & EB Manager, IT-Leaders

logo IT-Leaders

IT-Leaders.pl to pierwsza w Polsce platforma łącząca Specjalistów IT bezpośrednio z pracodawcami. Anonimowy, techniczny profil i konkretnie określone oczekiwania finansowe to tylko niektóre z cech wyróżniających platformę. Zarejestruj się i zobacz jak Cię widzi pracodawca.