Autor: Łukasz Kołodziejczyk, HRLityczny

Nie jest szczególną tajemnicą, że zwłaszcza w obecnych czasach, gdy tyle mówi się o rynku pracownika – skuteczna rekrutacja nabiera szczególnego znaczenia. Między innymi dlatego musimy nauczyć się patrzeć na świat rekrutacji w sposób bardziej wielowymiarowy. Nie jest to przecież obszar funkcjonujący w oderwaniu od innych obszarów firmy. Na organizację trzeba patrzeć niczym na puzzle, gdzie każdy element musi pasować do innych tworząc dopiero wspólnie spójny obraz.

Ta swoista układanka dotyczy zarówno ludzi jak i całych obszarów i dlatego przed działem rekrutacji stoi podwójne wyzwanie. Pierwsze a zarazem najbardziej oczywiste to pozyskiwanie pracowników pasujących do kultury organizacji. Jednak ciekawiej robi się, gdy spojrzymy na drugie wyzwanie jakim jest ścisła współpraca z innymi obszarami organizacji, które mogą w istotny sposób wpłynąć na efektywność procesów rekrutacyjnych.

Atrakcyjność organizacji jako miejsca pracy

Obecnie na ludzi działa wiele motywatorów wpływających na to czy dana oferta pracy jest dla nich atrakcyjna czy też nie. W kontekście wielu motywatorów wiele osób pomyśli zapewne przede wszystkim o wynagrodzeniu i faktycznie to nadal jest bardzo ważny czynnik, jednak nie jedyny. To fakt, że wysokie wynagrodzenie w stosunku do tego co ma do zaoferowania rynek może być skutecznym magnesem. 

Gdy jednak dana osoba już trafi do organizacji to może się okazać, że rzeczywistość zupełnie rozmija się z wyobrażeniem na temat firmy. Taki pracownik przyciągnięty przede wszystkim pieniędzmi być może przepracuje jakiś czas ale dość szybko bez żalu rozstanie się organizacją jeśli jego inne oczekiwania nie będą w niej spełnione.

Nie możemy bowiem zapominać o potrzebie rozwoju, wpływu na organizację i to co się w niej dzieje czy nawet zwykłej potrzebie docenienia. W końcu nie sztuką jest przyciągnąć pracownika ale jeszcze później go zatrzymać w firmie. Tak więc już na tym poziomie widać, że na funkcjonowanie działu rekrutacji wpływa bezpośrednio sama polityka firmy dotycząca doceniania pracowników i budowania ich zaangażowania. W końcu trudno uznać za efektywny stan gdy dział rekrutacji stara się jak może aby przekonać do pracy w firmie najlepszych specjalistów, którzy następnie nie wytrzymują w tej pracy nawet roku zastając na miejscu takie a nie inne warunki i widząc jaka jest polityka organizacji w wielu kwestiach.

Zapewne wielu z Was zadaje już sobie w głowie pytanie a gdzie w tym wszystkim ten marketing, o którym była mowa w tytule? Jak marketing ma się do tego wszystkiego? Tutaj właśnie dochodzimy do sedna bowiem te problemy z utrzymaniem specjalistów z jednej strony w naturalny sposób sprawiają, że na barki działu rekrutacji spada ciężar pozyskiwania kolejnych i kolejnych specjalistów w miejsce tych już odchodzących. 

Z drugiej strony jest to tym trudniejsze, że jeśli te odchodzące osoby decydują się zakończyć współpracę z firmą przez politykę jaką się ona kieruje czy ogólnie zapewnione warunki pracy nie przystające nijak do oczekiwań to z czasem do firmy zacznie się ciągnąć opinia niezbyt atrakcyjnego miejsca pracy.

Gdzie jest miejsce marketingu w rekrutacji?

Opinia o firmie to bez wątpienia obszar gdzie już marketing ma swoje zastosowanie. Poprzez budowanie atrakcyjnego wizerunku przede wszystkim możemy wpłynąć na efektywność ogłoszeń rekrutacyjnych, które publikujemy. Użytkownicy wpisujący się w profil osoby, której poszukujemy będą bardziej skłonni uczestniczyć w naszym procesie rekrutacyjnym gdy będziemy dla nich marką, którą kojarzą choćby z aktywności w mediach społecznościowych.

Jednak rola jaką ma do odegrania zaczyna się dużo wcześniej a więc już na etapie dotarcia do odpowiednich kandydatów a nawet określenia kim oni właściwie są. Proces tworzenia persony wywodzi się właśnie ze świata marketingu gdzie identyfikacja potrzeb i oczekiwań klienta to podstawa. 

Właściwie przygotowana persona nie tylko pomaga odpowiedzieć na pytanie z jakim przekazem powinniśmy wyjść do naszego odbiorcy ale też gdzie ten przekaz kierować aby dotrzeć do właściwych osób. W końcu dotarcie do określonych odbiorców czy to w formie bezpośredniego przekazu czy poprzez ekspozycję swojej marki jest obecnie kluczowe. Tak więc miejsce marketingu w rekrutacji jest przede wszystkim na poziomie:

  • określania grupy docelowej
  • dotarcia do odbiorców
  • budowania wizerunku marki

Na poziomie tych aspektów pozyskiwania talentów do organizacji jesteśmy w stanie zbudować realną przewagę konkurencyjną poprzez odpowiednie wykorzystanie możliwości oferowanych przez świat marketingu.

======================================================================================================

Łukasz Kołodziejczyk

Na co dzień specjalista SEO i analityk pracujący dla Onetu. Jednak przede wszystkim pasjonat branży HR ze szczególnym uwzględnieniem Employer Brandingu oraz analityki w obszarze HR. Twórca serwisu HRlityczny będącego bazą wydarzeń z obszaru Human Resources. Wyznawca teorii, że digital marketing i analityka bardzo mocno przenikają się z HRem dając konkretną wartość dodaną poprzez możliwość lepszego poznania ludzi i ich potrzeb oraz zaoferowania im konkretnej wartości.