Redakcja IT-Leaders: E-commerce to sektor, który przeszedł niezwykle szybką transformację za sprawą COVID-19. Według raportu 2020 Omnichannel Benchmark Report dla 72% firm internet stał się głównym kanałem sprzedaży. Macie przez to więcej pracy? 

Przemysław Hanicki: Rok 2020 przyspieszył rozwój e-commerce o kilka lat. Pandemia sprawiła, że dla wielu firm e-commerce stał się koniecznością. Oczywiście ten dynamiczny wzrost przyczynił się do wzrostu inwestycji w aplikacje mobilne. Pandemia przyspieszyła podjęcie decyzji dotyczących wdrożenia, czy też rozwoju aplikacji mobilnych. Firmy retail są świadome, że dzięki aplikacji mogą ułatwić zakupy klientom w okresie pandemii, zapewnić bezpieczeństwo zakupów, a przede wszystkim zdobyć zaufanie klientów i utrzymać ich lojalność. Odpowiadając na pytanie- zdecydowanie mamy więcej pracy. Firmy chcą sprawdzonych partnerów, którzy specjalizują się i z sukcesem wdrożą aplikacje webowe oraz mobilne, przynoszące realną korzyść. 

Grzegorz Skibiński: Wzrost liczby e-commerce, przyczynił się do tego, że firmy, które potrafią zwinnie reagować na zmiany, szybko zaczęły szukać i wdrażać nowe rozwiązania technologiczne, które pozwalają im utrzymać czy też zdobyć nowych klientów. Świetnym przykładem jest polska sieć supermarketów POLOmarket, dla której na samym początku pandemii, w błyskawicznym, bo 2 tygodniowym terminie, wdrożyliśmy rozwiązanie Zamów i Odbierz. Tym samym POLOmarket stał się pierwszą siecią supermarketów w Polsce, z takim właśnie rozwiązaniem. Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji kolejnych rozwiązań Zamów i Odbierz, nie tylko dla sieci spożywczych.

Redakcja IT-Leaders: Eksperci twierdzą, że przed nami lata „mobile commerce” – zgadzacie się z tym twierdzeniem? Co to oznacza w praktyce?

Przemysław Hanicki: Tak ‘rok 2021 to będzie rok mobile’ :). A tak serio to dane statystyczne pokazują, że podążamy w kierunku już nawet “mobile only”. Obecnie 55% internautów robi zakupy korzystając z urządzeń mobilnych. Z pewnością ten trend będzie się utrzymywał przez najbliższe lata. Będzie to także mocniej widoczne w Polsce, bo pomimo rosnącej liczby osób robiących zakupy, jak pokazuje najnowszy raport HootSuite, nadal odbiegamy od średniej europejskiej. 

Grzegorz Skibiński: Zgadzam się również z opinią ekspertów. Rosnący trend zakupów w mobile to poszukiwanie ciągle nowych technologicznych a także UX rozwiązań, które mają za zadanie poprawić doświadczenie klienta, zapewnić pełną wygodę zakupów, a także połączyć świat online z offline.

Redakcja IT-Leaders: Co może zaoferować klientom strategia omnichannel?

Grzegorz Skibiński: W skrócie omnichannel to coś więcej niż tylko udostępnianie i łączenie ze sobą różnych dróg, którymi klienci mogą kupować produkty i komunikować się z obsługą sklepu. To podejście, które bazuje na ciągłym ulepszaniu i personalizowaniu doświadczeń klientów we wszystkich kanałach, jak też na coraz lepszym angażowaniu klientów w komunikację z marką. 

Przemysław Hanicki: Ostatni rok pokazał nam silny wzrost kanałów online, dzięki którym klienci mają dostęp do coraz bardziej kompleksowych doświadczeń online. Jednak nie wolno zapominać, że chociaż omnichannel powoli staje się onlinechannel, to nadal wiele rozwiązań i usług znanych ze sklepów stacjonarnych, wciąż odgrywa znaczącą rolę. Dlatego płynne połączenie obu światów online + offline, może zapewnić klientom pełne doświadczenie zakupowe. Kanał mobile jest po prostu idealnym ‘łącznikiem’ świata online i offline, choćby przez takie funkcje jak:  geolokalizacja, in store mode – pomoc w zakupach stacjonarnych, moduły lojalnościowe.

Redakcja IT-Leaders: Jak dotrzymać kroku szybko zmieniającym się i różnorodnym wymaganiom klientów?

Przemysław Hanicki: Przede wszystkim należy być otwartym na nowości, śledzić trendy w zachowaniach klientów, a także trendy technologiczne. Jako Appchance współpracując z klientami jesteśmy otwarci na wszelkie pomysły klientów, sami też staramy się podpowiadać nowości z rynku, które zaczynają się pojawiać na innych rynkach i pozwalają rozwijać biznes. 

Grzegorz Skibiński: Kluczowa jest także współpraca wewnątrz firmy, budowanie zespołu, który składa się z pasjonatów nowinek technologicznych, biznesowych czy UX-owych. Warto także mieć grono partnerów, którzy wspierają swoimi rozwiązaniami. Appchance należy do grupy kapitałowej R22, w której skład wchodzi wiele spółek wspierających retail takich jak Redlink, Emaillabs, User.com czy Admetrics. Na szczególną uwagę zasługuje też innowacyjne narzędzie Center.ai, które pomaga sieciom handlowym, a także agencjom reklamowym, sprawnie zarządzać wizytówkami w Google Maps z jednego miejsca. Wspieramy się i uzupełniamy wzajemnie w usługach. Dzięki takiemu podejściu jesteśmy w stanie sprostać praktycznie każdym oczekiwaniom klientów w zakresie mobile i obsługi pełnego omnichannel.

Redakcja IT-Leaders: Appchance specjalizuje się w tworzeniu aplikacji za pomocą Fluttera, który ostatnimi czasy zdobywa dużą popularność. W czym tkwi jego fenomen?

Grzegorz Skibiński: Flutter to framework stworzony przez Google, który w ostatnim czasie zyskuje na popularności, jeśli chodzi o tworzenie aplikacji mobilnych. To rozwiązanie oparte na języku Dart pozwala łatwo tworzyć aplikacje mobilne, które będą przeznaczone zarówno dla użytkowników Androida, jak i iOS. Flutter zachowuje przy tym jakość typową dla aplikacji natywnych, a same aplikacje działają równie dobrze na wszystkich urządzeniach. Flutter pozwala łatwo zaprojektować cały UI od zera.Oferując możliwość tworzenia atrakcyjnych projektów aplikacji, gdyż posiada bogatą kolekcję wbudowanych widżetów, czyli elementów graficznego interfejsu użytkownika, pozwalającą na stworzenie UI m.in. w stylu Material Design czy Cupertino. User Interface (UI) to po prostu wszystko, z czym użytkownik wchodzi w interakcję, w celu skorzystania z cyfrowego produktu – od ekranów, przez strony, aż po przyciski i ikony.

Przemysław Hanicki: Z punktu widzenia biznesowego, technologia Flutter jest rozwiązaniem, które znacznie ogranicza koszty stworzenia aplikacji mobilnej, zachowując przy tym wartościowe cechy aplikacji natywnych. Dzięki zastosowaniu Fluttera można przygotować wieloplatformową aplikację dla Android i iOS w cenie PWA. O przewadze rozwiązania Flutter nad innymi rozwiązaniami mobilnymi takimi, jak PWA można mówić dużo. Tworząc aplikację natywną w technologii Flutter, mamy wiele możliwości, których nie posiada PWA: wsparcie Apple, dostępność w sklepach z aplikacjami, możliwość wykorzystania potencjału mobile push ( w PWA wyłącznie web push) czy też dostępność do zaawansowanych funkcji mobilnych takich jak np. NFC czy też SMS. Co ciekawe dla Redlinka stworzyliśmy natywną bibliotekę dla Fluttera do masowej komunikacji Redlink PUSH.

Przykłady aplikacji zrealizowanych w technologii Flutter przez Appchance Group 

Redakcja IT-Leaders: Jaki język umożliwia pisanie „flutterowych aplikacji”?

Grzegorz Skibiński: Kod aplikacji pisany jest w języku Dart, również rozwijanym przez Google. Szybko rosnący ekosystem oraz społeczność aktywnych developerów powoduje, że Flutter przejmuje część rynku aplikacji hybrydowych, a nawet czysto natywnych. Działanie Fluttera możemy porównać do popularnych silników graficznych typu Unity czy Unreal Engine. Nie korzystamy w tym przypadku z natywnych interfejsów, ponieważ całość jest renderowana w specjalnie przygotowanym kontenerze. Dzięki temu unikamy bezpośredniego połączenia z natywnym API, co eliminuje potencjalne problemy przy aktualizacjach systemów, czy samych komponentów. Oczywiście nie możemy zapomnieć o wspólnym kodzie źródłowym dla obydwu platform, dzięki czemu jeden programista może rozwiązywać problemy zarówno platformy iOS jak i Android.

Redakcja IT-Leaders: Jakie trendy na najbliższy rok obserwujecie w aplikacjach zakupowych? Czym zaskoczą?

Przemysław Hanicki: Jeżeli chodzi o trendy w funkcjonalnościach, z  pewnością coraz większą rolę będą odgrywały zakupy przez media społecznościowe, wszelkie rozwiązania VR/AR, live shopping , które mają na celu przenieść klienta ze świata online w offline. Ważne jest także podejście o którym już mówiliśmy: omnichannel, ale w kontekście mobile omnichannel. Z pewnością coraz więcej firm handlowych będzie szukać rozwiązań mobile, aby połączyć oba światy: online z offline. Myślę, że coraz więcej sklepów zdecyduje się na wdrożenie funkcji zamów i odbierz z poziomu aplikacji mobilnej. Istotną rolę odegrają też płatności mobilne. Według mnie na pewno wiele firm będzie starało się wdrożyć strategię “one-click buying”. Ludzie chcą wszystko bardzo szybko realizować i ta strategia pozwala 1 kliknięciem dokonywać zakupów. 

Aplikacja Apart wdrożona przez Appchance Group Sp.z o.o. Apart jest przykładem marki, która z sukcesem wdraża strategię omnichannel.

Redakcja IT-Leaders: Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę kanałów on-line jak będzie się kształtowało zapotrzebowanie na programistów aplikacji mobilnych?

Grzegorz Skibiński: Popyt na programistów aplikacji mobilnych jest bardzo duży i z pewnością trend będzie się utrzymywał w najbliższych latach. Wysoko cenieni będą developerzy technologii Flutter, których nadal jest bardzo mało na rynku. Jesteśmy dumni, że w naszym zespole mamy wysokiej klasy specjalistów, nie tylko w zakresie programistycznym i developerskim, ale także UX i UI. Te ostatnie obszary są również bardzo cenione na rynku pracy i coraz trudniej jest pozyskać wysokiej klasy specjalistów. 

Redakcja IT-Leaders: Bardzo dziękujemy za inspirującą rozmowę i masę przykładów. Nie mamy złudzeń – mobile is the king! Obecnie i w przyszłości 🙂

Przemysław Hanicki

Przemysław Hanicki, CEO Appchance Group Sp.z o.o.- mobile commerce experts.

 Od 14 lat związany z branżą IT, specjalista BI oraz ekspert do spraw digitalizacji firm z sektora Retail/e-commerce. Od 10 lat współtworzy software house Appchance Group Sp.z o.o. – mobile commerce experts, specjalizującego się w tworzeniu aplikacji zarówno mobilnych jak i webowych dla handlu i e-commerce. Przy tworzeniu i rozwoju aplikacji współpracował z takimi markami jak: X-kom, Apart, Bonito, POLOmarket, Sizeer i inne. We współpracy kieruje się zarówno swoją wiedzą techniczną, jak i biznesową, zawsze opartą na partnerstwie i regule “win-win”. 

Grzegorz Skibiński

Grzegorz Skibiński, CTO Appchance Group Sp.z o.o.- mobile commerce experts.Z branżą IT związany od 14 lat. Początkowo zdobywał doświadczenie w korporacjach z branży a następnie na Uniwersytecie Ekonomicznym m.in wspólnie z Przemkiem Hanickim, odpowiedzialny był za przygotowanie nowego laboratorium Internet of Things. Od 10 lat współtworzy software house Appchance Group Sp.z o.o.,  specjalizującego się w tworzeniu aplikacji zarówno mobilnych jak i webowych dla handlu i e-commerce. Jest odpowiedzialny za całą część techniczną pracy zespołu, a także za budowanie ścieżek rozwoju zespołu programistycznego. Nadal chętnie uczestniczy osobiście w projektach, pełniąc rolę nie tylko CTO, ale także Project Managera, czy też iOS i Flutter Developera. Jego pasją jest programowanie, dlatego też wspiera zespół swoją wiedzą programistyczną, którą nieustannie rozwija.