Dzień Dziecka zbliża się wielkimi krokami. To doskonała okazja, żeby pokazać maluchom, jak fascynujący potrafi być świat IT – oczywiście wszystko na miarę chęci i możliwości. Jeśli jeszcze nie macie pomysłu na prezenty na Dzień Dziecka, zapraszamy do przejrzenia naszych propozycji.
Książki o nauce programowania
JavaScript dla dzieci. Programowanie na wesoło [1]
Animowane pszczoły, auta wyścigowe… Bogato ilustrowane przykłady są ogromnym plusem tej publikacji, napisanej lekkim piórem. Najpierw czekają nas podstawy takie jak pętle i łańcuchy znaków, z czasem robi się bardziej skomplikowanie i mamy do czynienia chociażby z obsługą interaktywnych zdarzeń przy pomocy jQuery. Nauczymy się m.in. pisać i modyfikować HTML, aby tworzyć dynamiczne strony www, używać elementu canvas w celu rysowania i animowania grafiki czy też pisać prawdziwe gry o tajemniczych tytułach: Znajdź ukryty skarb, Szubienica i Wąż. Książka polecana jest dla dzieci od 10 lat.
Zabawa w programowanie. Język C dla nastolatków [2]
Początkujący programista dowie się jak działają pętle i operatory, kompilator, preprocesor i linker. Czytelnik pozna się też bliżej z ideą bibliotek i funkcji, strukturami i uniami, pliki nagłówkowymi oraz static i extern, zrozumie zagadnienia operacji wyjścia i wejścia i nauczy się gwarantować bezproblemowe działanie programów.
The Manga Guide [3]
Seria The Manga Guide to połączenie japońskich komiksów oraz praktycznej wiedzy z dziedzin takich jak informatyka, fizyka czy biochemia. W publikacjach zawarte są grafiki słynnych japońskich artystów i treści merytoryczne przekazywane przez ekspertów z najbardziej prestiżowych uczelni.
The Manga Guide. Bazy danych [4]
Wróżka bazodanowa uczy księżniczki Rurunę i Cain budować bazy danych, aby mogły zarządzać sprzedażą, towarem i eksportem w swoim królestwie. Czytelnik zyska wiedzę na temat baz danych, dowie się m.in. Jak pobierać dane za pomocą działań na zbiorach i działań relacyjnych, jak sterować transakcjami i stosować klucze, czy też jak używać języka SQL do aktualizacji i pobierania danych oraz do tworzenia raportów.
The Manga Guide. Mikroprocesory [5]
Nasza bohaterka, Ayumi jest najlepsza w shogi (japońskie szachy), ale do czasu… Została pokonana przez komputer zwany Spadającą Gwiazdą. Ayumi nie chce dać za wygraną i chce się dowiedzieć, jak do tego doszło. Programista, który stworzył superkomputer będzie ją szkolił z zakresu działania mikroprocesora, czyli mózgu wielu urządzeń. Dowiemy się m.in. jak procesor przetwarza dane i podejmuje decyzje, czym są bramki logiczne i jak są używane w układach scalonych,
Uczymy dzieci programowania [6]
Podstawy programowania za pomocą Pythona. Autor w przystępny sposób omówił zagadnienia takie jak funkcje, pętle i zmienne, używając ilustracji przypominających gry. Młodzi programiści dowiedzą się m.in. jak tworzyć gry np. wojna, kości i Pong, jak wdrażać do aplikacji interaktywność, animację i dźwięk, jak pisać programy do kodowania i dekodowania wiadomości.
Język Python dla nastolatków. Zabawa w programowanie [7]
Omówienie najważniejszych funkcji i możliwości Pythona. Czytelnicy dowiedzą się jak używać zmiennych, instrukcji warunkowych, funkcji i typów danych, jak wykonywać operacje na plikach. Poznają podstawy programowania strukturalnego i obiektowego. W książce znajdują się także informacje o obsłudze wyjątków, pętlach i modułach.
Python dla dzieci. Programowanie na wesoło [8]
Niezwykle ciekawe wprowadzenie do nauki programowania, polecana dla dzieci od 10 lat. Autor tłumaczy język Pythona za pomocą bohaterów takich jak potwory i tajni agenci. Treści są łatwo przyswajalne dzięki jasno sprecyzowanych pojęciach, podkreśleniach i odpowiednich ilustracjach. Na końcu rozdziałów na małych programistów czekają zadania, a kończąc lekturę będą bogatsi o dwie napisane gry. Książka uczy m.in. rysowania kształtów i wzorów za pomocą modułu turtle i używania podstawowych strukrur danych takich jak np. mapy i krotki.
Gry
Scottie Go! [9]
Jest rok 2030. Pojazd Scottiego ulega awarii i przymusowo ląduje na naszej planecie. Pomóż Scottiemu zdobyć części zamienne do pojazdu -zrób to programując jego ruchy. Stań się ekspertem w projektowaniu algorytmów i poznaj podstawy programowania – tak brzmi fragment opisu gry znaleziony na stronie producenta. Gra została stworzona przez specjalistów z Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego [10] w ramach Laboratorium Innowacyjnej Edukacji, na zlecenie firmy Netictech.
Gra to połączenie rzeczywistych, kartonowych klocków i aplikacji na komputery bądź tablety. Aplikacja wyznacza Scottiemu różne zadania, a zadaniem gracza jest pomoc bohaterowi. W tym celu używa klocków, aby stworzyć z nich program sterujący robotem. Następnie te programy są skanowane przez aplikację, przekształcane na ruch i działania Scottiego oraz innych postaci poznanych podczas zabawy. Gracz może się przekonać, czy problem został rozwiązany w sposób prawidłowy. Scottie Go! Jest dostępne w dwóch wersjach. Wariant dla użytkowników domowych zawiera 60 zadań w 7 modułach. Z kolei wariant edukacyjny to 91 zadań w 10 modułach.
Robot edukacyjny PHOTON [11]
to interaktywny robot, który za pomocą aplikacji mobilnej i powiązanej z nią funkcji, zapoznaje dzieci ze światem nowych technologii. Robot pomaga nie tylko zrozumieć podstawy programowania, ale także uczy kreatywności i logicznego myślenia. Aplikacje mają 4 interfejsy. Dzięki temu z robota mogą korzystać zarówno dzieci w wieku przedszkolnym, jak i starsze od 7 do 12 lat.
Kodowanie na dywanie [12]
Mata edukacyjna [13] zaprojektowana przez Annę Świć – nauczycielkę i autorkę wielu scenariuszy zajęć dydaktycznych, warsztatów dla dzieci i nauczycieli, autorkę bloga „Kodowanie na dywanie”. Mata świetnie sprawdza się podczas wprowadzania programowania i edukacji matematycznej na zajęciach szkolnych, ale także podczas różnych imprez z udziałem dzieci. Pociechy uczą się także m.in. rozwijać swoją mowę, przestrzegać reguł, kształtować sprawność fizyczną. Obrazki, cyfry arabskie, cyfry rzymskie, klocki do kodowania pasujące do maty można pobrać bezpłatnie na blogu autorki i wydrukować.
Kursy programowania
strefakursow.pl [14] oferuje kurs, który wprowadzi najmłodszych w tajniki programowania. Dzieci uczą się programowania za pomocą filmów, powtarzają poszczególne działania za lektorem, a potem będą mogły stworzyć własną grę. Ilość materiału oraz tempo jest dostosowane do grupy wiekowej od 8 do 14 lat. Specjalne testy i ćwiczenia pomogą sprawdzić i utrwalić zdobytą wiedzę, a postępy naszych dzieci możemy sprawdzać na platformie szkoleniowej.
Na stronie Gigantów Programowania [15] możemy znaleźć informacje o kursach wakacyjnych i semestralnych. Wakacyjne mają dwa warianty: pierwszy dla uczniów szkół podstawowych – Wstęp do tworzenia gier i Początkujący programista dla starszych dzieci. Kursy semestralne to m.in. Python z Minecraftem i Tworzenie gier w Alice 3D (szkoły podstawowe) oraz Hacking i tworzenie stron internetowych / Gry i aplikacje mobilne – Android /Tworzenie gier komputerowych dla nieco starszych.
A jakie Wy macie pomysły na prezenty dla swoich dzieci? Zapraszamy do podzielenia się swoimi propozycjami w komentarzach. Pamiętajmy jednak, że najcenniejszym co możemy dać naszym szkrabom jest nasz czas. Życzymy wszystkim Dzieciom samych cudownych chwil!
IT-Leaders.pl – to platforma rekrutacyjna dla sektora IT, która odwraca tradycyjne role: Kandydat – Rekruter. Szybki sposób kojarzenia kandydatów z pracodawcami i z góry znane oczekiwania finansowe sprawiają, że strony nie tracą czasu na rozmowy z niedopasowanymi firmami czy kandydatami.
Wystarczy, że raz założysz konto, określisz oczekiwania finansowe a pracodawcy sami będą do Ciebie aplikować.