Kufel zimnego piwa w ciepły wieczór po całym dniu pracy? Ekskluzywne wakacje? Szybki, sportowy samochód? Pełne konto w banku? Z pewnością każdy lub prawie każdy marzył chociażby o jednej z powyżej wymienionych rzeczy. O czym jeszcze marzymy, a może nawet nie mamy odwagi marzyć? Możliwe, że dla niektórych jest to satysfakcja z pracy, poczucie, że to, co robimy jest częścią dużego, dobrze zorganizowanego projektu. O czym marzą developerzy w pracy? Niektórzy nazywają go liderem projektu, inni piątym kołem u wozu, zapalczywie analizującym harmonogram i budżet. Ten nieskuteczny potrafi zmienić pracę developerów w koszmar, a perspektywiczny projekt w chaos. Z kolei skuteczny wyznacza kierunek działań i niczym Red Bull dodaje developerom skrzydeł. O jakich cechach u swoich Project Managerów marzą programiści?
1. Spokój i opanowanie
Trudny do odtworzenia błąd? Ciągła presja czasu? To tylko niektóre z codziennych stresorów programistów. Stres osłabia koncentrację i jest szczególnie uciążliwy w momencie, kiedy musimy uporać się z wymagającym precyzji i analitycznego myślenia zadaniem. A właśnie takie jest programowanie. Dlatego dobry Project Manager powinien oszczędzić developerom dodatkowych stresów. Uciążliwy klient, który ciągle zmienia zdanie na temat ostatecznego kształtu projektu? Problemy z dopięciem budżetu? Te problemy przejmuje sprawny Project Manager i na ile to możliwe developer nie powinien być w nie zagłębiony. Poza tym spokojny i opanowany Project Manager to taki, który wyznacza realistyczne deadline’y i nie zarzuca programistów emailami na temat postępu prac. Pośpiech sprzyja pojawianiu się niepotrzebnych błędów.
2. Dobra komunikacja
Brak komunikatywności urósł już do stereotypowego wyobrażenia o programistach. Problem pojawia się wtedy, kiedy należy przełożyć techniczny, specjalistyczny język na taki, który zrozumie osoba na co dzień niezwiązana z branżą. I właśnie ciężar tego zadania musi udźwignąć dobry Project Manager. Dla developerów ważne jest nie tylko to, żeby kierownik projektu zrozumiale wyjaśnił klientowi wszystkie aspekty projektu, ale i skłonił go po podjęcia nieproblematycznej dla zespołu decyzji. Dobry Project Manager w taki sposób przeprowadzi rozmowę i zbada potrzeby klienta, że ostateczny wynik pracy okaże się satysfakcjonujący zarówno dla zespołu developerów, jak i odbiorców projektu.
3. Umiejętne wyznaczanie priorytetów
Nie oszukujmy się. Do zrobienia zazwyczaj jest dużo. Które działania przyniosą zysk firmie, a które powinno się podjąć najpierw z technicznego punktu widzenia? Jak rozłożyć pracę i wyznaczać deadline’y? Właśnie to wszystko spoczywa na barkach Project Managera. Dobry kierownik projektu nie skupia się na szczegółach technologicznych, a kontroluje całość.
4. Zapobiegawczość
Czy zdarzyło się Tobie poświecić dużo czasu czemuś, co potem trafiło do kosza? Wiesz jakie to uczucie? No właśnie. Tylko dzieciom sprawia przyjemność budowanie zamków z klocków po to tylko, żeby potem je zburzyć. Dobry Project Manager nie marnuje zaangażowania i pracy swojego zespołu. Potrafi przewidzieć dalszy bieg zdarzeń, ma intuicję biznesową i choć czasami nie potrafi tego racjonalnie wyjaśnić, wie, co i kiedy pójdzie nie tak.
5. Zaangażowanie i wiarygdność
Nie ma nic bardziej frustrującego jak lider, który nie angażuje się w projekt, który koordynuje. Kiedy trzeba zostać po godzinach, to właśnie on zostaje w pracy najdłużej. Kiedy projekt niebezpiecznie ociera się o katastrofę, to on bierze na siebie całą odpowiedzialność. Ważna jest również wiarygodność. Utarte, coachingowe stwierdzenia nie zmotywują zespołu, a jedynie wzbudzą jego zażenowanie.
6. Szacunek i poważanie
Kluczowi są ludzie. Żaden Project Manager nie zrealizuje celu sam, a z drugiej strony żaden projekt nie zakończy się sukcesem, jeśli kierownik nie będzie potrafił go skoordynować i nadać mu odpowiedniego kierunku. Skuteczny Project Manager szanuje swój zespół, ale też budzi szacunek u każdego z jego członków.
Dobry Project mManager jest jak dyrygent. Niby tylko macha rękoma stojąc tyłem do widowni, a tak naprawdę synchronizuje wszystkich muzyków tak, aby cały zespół stworzył niezapomniane dzieło sztuki. Tak jak stwierdzenie ekskluzywne wakacje dla każdego z nas znaczy coś innego, tak określenie idealny Project Manager ma wiele definicji w zależności od autora.
Czego według was zabrakło w naszym zestawieniu najważniejszych cech kierownika projektu? Z jakimi Project Managerami mieliście okazję pracować? Podzielcie się doświadczeniami w komentarzach:-)