Zdalne wdrażanie pracowników może niestety powodować izolację. Jako zespół chcemy natychmiast pomóc osobie w budowaniu relacji z innymi, ale jeśli ta osoba pracuje zdalnie, jest to utrudnione. Jak wygląda skuteczny onboarding?

Warto postawić na praktykę zwaną jako onboarding trio. Może ona pomóc we wdrożeniu zdalnego pracownika. Sprowadza się do tego, że tworzymy trzyosobowy, prosty zespół. Składa się on z dwóch pracowników i osoby, która właśnie dołączyła.

Onboarding trio składa się z trzech konkretnych osób

Takie trio obejmuje mentora (osoba najbardziej doświadczona z całej trójki, docelowo manager), oraz kolegę lub koleżankę, która będzie rówieśnikiem i zajmuje podobne lub takie samo stanowisko. Do tego jest oczywiście numer trzy, czyli nowy pracownik.

Sprawdź: Deepfake

I tak, mentor pomaga danej osobie w zrozumieniu zasad pracy. Wprowadza w kulturę organizacyjną i tłumaczy, jak przebiega praca nad projektami. Mentorem musi być ktoś, kto ma duże doświadczenie nie tylko w pracy, ale też w pracy w danej firmie. Czyli ma długi staż. To osoba, która wie, jak działają poszczególne procesy, do kogo i po co należy się zwracać. I podpowie też, co jest akceptowane, a co już nie.

IT-Leaders.pl

Rówieśnik to z kolei osoba zajmująca podobne lub takie samo stanowisko, co nowo zatrudniony. Optymalnie, gdy jest to ktoś, kto pracuje nie dłużej niż sześć miesięcy. To też ktoś, kto może podzielić się doświadczeniami i spostrzeżeniami z nowym pracownikiem. Osoba, która zawsze powinna być łatwo dostępna dla kogoś, kto dopiero dołączył, odpowiadając na wszelkie pytania, jakie się pojawią.

Onboarding i kluczowy pierwszy miesiąc

W onboardingu nowej osoby liczy się – i to bardzo – pierwszy miesiąc. Warto, aby wspomniane trio miało odpowiednio zaplanowane wdrażanie, a „rówieśnik” dysponował wystarczającą ilością czasu w pierwszym miesiącu. To bowiem właśnie on (lub ona) będzie w największym stopniu odpowiedzialny za doświadczenia z wdrażania dla nowego pracownika.

Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza w pracy zdalnej, gdzie bez proaktywnego podejścia często pogarsza się komunikacja i mogą spaść morale. Stały kontakt jest więc wskazany, podobnie jak cotygodniowe statusy.

Zobacz: Internet satelitarny

Tego typu trio, jeśli działa sprawnie, będzie gwarancją, że onboarding zostanie zrealizowany doskonale. Nowy pracownik zawsze będzie miał wrażenie, że może zadać pytanie, poprosić o wytłumaczenie jakiegoś akronimu, czy spytać gdzie znajdzie odpowiednie pliki. Zawsze otrzyma pomoc i poczuje, że zespołowi zależy na tym, aby dobrze mu się pracowało i był jego częścią. Jeśli więc jeszcze nie wdrożyliśmy onboardingowego trio, warto to rozważyć.

logo IT-Leaders

IT-Leaders.pl to pierwsza w Polsce platforma łącząca Specjalistów IT bezpośrednio z pracodawcami. Anonimowy, techniczny profil i konkretnie określone oczekiwania finansowe to tylko niektóre z cech wyróżniających platformę. Zarejestruj się i zobacz jak Cię widzi pracodawca.