Tworzenie aplikacji mobilnych to bardzo atrakcyjna i rozwojowa ścieżka kariery programisty. Wg raportu Hootsuite Digital 2021, aż 96% użytkowników internetu posiada smartfona! Właśnie dlatego powstaje olbrzymia ilość aplikacji tworzonych przez niewielkie zespoły, a nawet pojedyncze osoby. Znamy przypadki, gdzie dobry pomysł i uczciwa praca zaowocowały powstaniem rewelacyjnych aplikacji, które ułatwiają życie, bawią lub uczą setki tysięcy użytkowników na całym świecie!

Dziś chcemy Wam przybliżyć jak zabrać się za tworzenie aplikacji mobilnych. Naszym gościem jest Maciej Antczak, programista, COO Human IT Group.


Redakcja IT- Leaders: Nie jest tajemnicą, że świat stał się mobilny. Żyjemy w erze, w której nasze smartfony są zawsze w zasięgu ręki, w dzień i w nocy. Na czym polega, wg. Ciebie, fenomen aplikacji mobilnych?

Maciej Antczak, COO Human IT Group: Ludzie bardzo lubią korzystać z ułatwień, a aplikacje mobilne dziś ułatwiają nam życie na naprawdę wielu płaszczyznach. Dzięki nim możemy mieć zawsze pod ręką to, czego w danej chwili potrzebujemy – zamówić jedzenie lub samochód, wynająć hotel, nawiązać kontakt z rodziną, nawet zrobić zakupy spożywcze. Możliwości jest bez liku, a wciąż pojawiają się nowe.

Tworzenie aplikacji mobilnych to tak naprawdę wdrażanie w życie pomysłów, które mają ułatwić ludziom codzienne życie i rozszerzanie zakresu możliwości urządzeń, na których zostaną zainstalowane. Użytkownicy w zamian obdarowują producenta swoim zaufaniem.

Redakcja IT- Leaders: No dobrze, mamy już pomysł, jesteśmy pełni zapału do pracy. Od czego zacząć tworzenie aplikacji?

Osoba początkująca powinna najpierw zapoznać się dokładnie z dwoma zdecydowanie najpopularniejszymi systemami operacyjnymi – iOS i Android.

Oba systemy mają różne języki i środowiska programowania. Nauczenie się ich stanowi dla początkujących programistów niemałą trudność, a czasami potrafi wręcz zniechęcić do wykonywania tego zawodu. Na szczęście powstało coś takiego, jak języki multiplatformowe, które znacznie ułatwiają pracę, ponieważ pozwalają stworzyć aplikację jednorazowo tak, aby działała ona na obu tych systemach.

Wiąże się to z większym zasięgiem i niższymi kosztami aplikacji. Musimy jednak liczyć się z trochę niższą wydajnością i brakiem pełnego dostosowania do jednego systemu operacyjnego. Coś za coś.

Redakcja IT- Leaders: Ile to kosztuje?

Maciej Antczak: Tak naprawdę jakakolwiek zasada co do ceny nie istnieje. Jest to kwestia indywidualna, do dogadania między klientem a producentem. Stawki niektórych aplikacji sięgają kilkuset tysięcy, czy nawet miliona dolarów.

Cena aplikacji zależy od wielu czynników, takich jak zasięg, konieczność połączenia się z zewnętrznymi serwerami czy współpraca z innymi serwisami. Jest również wprost proporcjonalna do skali aplikacji i wielkości jej grupy docelowej. Projekty zazwyczaj rozliczane są godzinowo.

Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że wykonanie back-endu czy biblioteki API może sprawić, że koszt wykonania aplikacji znacznie się powiększy.

Redakcja IT- Leaders: Jaką technologię wybrać, by stworzyć aplikację mobilną?

Maciej Antczak: Aplikacje mobilne dzielimy na: w pełni natywne, hybrydowe oraz natywne.

W pełni natywna aplikacja jest dostosowana do jednego w Java (Android) lub Object-C/Swift (iOS) i jest przystosowana do jednego z dwóch systemów operacyjnych. Takie aplikacje cechują się wysoką wydajnością, ale również wysokim kosztem tworzenia i korzystania. Takie rozwiązanie jest wskazane chociażby w przypadku pisania gier.

Aplikacje hybrydowe kosztują mniej i są o wiele prostsze od tych w pełni natywnych. Nie są one jednak przystosowane do żadnego systemu operacyjnego. Ich interfejs został napisany w JavaScript tak, aby były one spójne ze wszystkimi trzema: Android, iOS oraz Windows Phone. Jeśli aplikacja jest wykonana prawidłowo, użytkownik nie powinien zauważyć różnicy w wyglądzie. Musi jednak liczyć się w tym przypadku z nieco niższą wydajnością i stabilnością produktu.

Aplikacje natywne wymienia się na samym końcu, ponieważ łączą one powyżej opisane rozwiązania i mają za zadanie zneutralizowanie ich wad. Wśród głównych platform kreowania aplikacji natywnych wymienia się React Native. To właśnie w tym frameworku stworzono Facebooka, Instagrama czy Skype’a.

Redakcja IT- Leaders: Jakich trudności można się spodziewać na etapie tworzenia?

Maciej Antczak: Na etapie tworzenia aplikacji można natknąć się na kilka przeszkód i problemów. Klient, który czeka na swoją wymarzoną aplikację często nie zdaje sobie sprawy z tego, jak dużo czasu potrzeba na zaprojektowanie produktu, który da mu pełną satysfakcję.

Jeśli klient chce, aby aplikacja stworzona została jak najszybciej i jak najtaniej, ale przy tym była jak najbardziej dopracowana i rozbudowana, ryzyko porażki całego projektu mocno wzrasta. Takie podejście odbija się na podejściu i kreatywności programistów w ten negatywny sposób.

Klient pragnący otrzymać satysfakcjonującą go aplikację powinien dysponować elastycznym budżetem i dużą cierpliwością. To pierwsze przydaje się z dwóch powodów – ponieważ odgórnie niemożliwym jest określenie ceny za aplikację oraz w celu dalszego rozwoju produktu.

Redakcja IT- Leaders: Jak sprawić, by użytkownik otworzył aplikację więcej niż jeden raz?

Maciej Antczak: Jak już wspomniałem, aplikacja ma służyć temu, żeby ułatwić życie użytkownikowi. Sama powinna być również jak najmniej skomplikowana w obsłudze. Dobrze jeśli łączy w sobie wygodę i funkcjonalność – wówczas korzystanie z niej jest o wiele przyjemniejsze i szansa na powrót użytkownika wzrasta.

Innym sposobem na to, aby użytkownik do nas wrócił jest osiągnięcie jak najlepszej wydajności aplikacji. Jeśli działa ona płynnie, nie zawiesza się i dość szybko się ładuje, korzystanie z niej jest po prostu wygodniejsze. To bardzo ważne, jeśli chcemy przekonać do siebie klienta.

Redakcja IT- Leaders: Jak Twoim zdaniem będzie wyglądała przyszłość aplikacji mobilnych? Czym nas zaskoczą producenci?

Maciej Antczak: Postęp w zakresie aplikacji mobilnych, jaki do tej pory zaobserwowaliśmy był olbrzymi. Uważam, że wciąż jest jednak duże pole do działania i wciąż można znaleźć wiele nowych rozwiązań. Umożliwia nam to rozwijająca się technologia i coraz mocniejsze urządzenia.

Aplikacje wciąż mogą ułatwić nam komunikację – właśnie tutaj przewiduję nadejście rewolucji. Być może już niebawem rozmowy dwojga ludzi posługujących się różnymi językami będą tłumaczone automatycznie i natychmiastowo. Tłumaczone będą słowa pisane, a kto wie… może i mówione.

Maciej Antczak COO w Human IT Group.

Pasja do programowania narodziła się w nim, gdy był jeszcze dzieckiem. Na początku swojej przygody budował strony internetowe, opowiadające o jego ulubionych grach komputerowych. Dziś jest współzałożycielem software house Human IT Group, gdzie projektuje i tworzy dedykowane web i aplikacje mobilne. Wraz ze swoim zespołem rozwija również systemy dla branży logistycznej.