Jak budować więzi międzyludzkie? Jak radzić sobie z toksycznymi relacjami? Ktoś powiedziałby, że młodzi dorośli nie mają pojęcia, jak to robić. To jednak nieprawda. Świetnie budują relacje i nawiązują znajomości. Jedynie metoda się zmieniła: teraz wykorzystujemy do tego przede wszystkim serwisy społecznościowe.

Obecność młodych ludzi w social mediach często przedstawiana jest jako coś negatywnego. Narracja zwykle zakłada, że media społecznościowe takie jak TikTok czy Instagram zmuszają do funkcjonowania zgodnie z niemożliwymi ideałami stylu życia. A jeśli już udaje ci się sprostać tym ideałom, to tak naprawdę jesteś narcyzem, który w dodatku ma bogatych rodziców i łatwo w życiu. Twoje problemy są niewielkie, nie wiesz nic o prawdziwym świecie, a do tego stale tylko skupiasz się na sobie.

Sprawdź: Porównanie zarobków

Owszem, takie osoby istnieją i relatywnie łatwo można je znaleźć w social mediach. Ale z jakiegoś powodu większość z nas pomija też pozytywne cechy social mediów. I fakt, że dla młodszego pokolenia serwisy społecznościowe to świetne miejsca do budowania relacji. Wielu z nich to właśnie tam tworzy prawdziwe więzi międzyludzkie – i bardzo sobie to chwali.

Uwikłani w świat cyfrowy, czyli jak budować więzi międzyludzkie w sieci

Kiedy w 2018 r. PwC zrealizowało badanie wśród młodych ludzi, pytając o to, co myślą o mediach społecznościowych, wnioski były bardzo ciekawe. Okazało się, że zdecydowana większość respondentów opisała media społecznościowe jako kluczowe narzędzie do „łączenia się i utrzymywania relacji”. Dla młodych ludzi serwisy społecznościowe są świetnym miejscem do tego, by szukać kreatywnych pomysłów i inspiracji, a także do poznawania świata.

IT-Leaders.pl

To właśnie media społecznościowe sprawiają, że młodzi ludzie mogą być w kontakcie z przyjaciółmi i wiedzą, co u nich słychać. Jak budować relacje i więzi międzyludzkie? Dla młodych pokoleń właśnie tam – na TikToku, Instagramie czy LinkedIn. Te miejsca pomagają im znaleźć różne punkty widzenia i są świetne do poznawania nowych osób. Bardzo mało osób, przynajmniej w badaniach, deklaruje, że social media to przede wszystkim toksyczne relacje i problemy.

Zobacz też: Internet satelitarny

Członkowie pokolenia Z i jeszcze młodsze osoby są już „od małego w sieci”. I co ciekawe, internet ich nie izoluje – wręcz przeciwnie. Budowanie relacji w sieci jest dla nich czymś naturalnym. Często nawiązują kontakty, wychodzą z inicjatywą, działają proaktywnie. Wiedzą, że media społecznościowe pozwalają im dzielić się swoimi głosami bezpośrednio ze światem.

Wszystko jest okazją do budowania relacji

Dla pokolenia Z każda nowa gra, film czy zespół muzyczny to brama do innego, zaangażowanego klubu online. Z kolei wiadomości ze świata, czy to o pogarszających się skutkach zmian klimatycznych, czy inflacji, nie są tylko wiadomościami. To punkt wyjścia dla własnych komentarzy – zwłaszcza w formie wideo. Do petycji online, marszów i protestów w świecie rzeczywistym, czy globalnych ruchów społecznych.

Sprawdź: Gry bez Flasha

Młodzi dorośli, wchodząc na rynek pracy, coraz częściej są przekonani, że indywidualny sukces zależy zarówno od osobistych możliwości, jak i kontaktów i zdobytej „sieci znajomych”. Dla nich jasne i oczywiste jest to, co ciągle nie jest oczywiste dla starszych pokoleń: że wszyscy mamy publiczne tożsamości zawodowe. Ci, którzy to rozumieją, zdają sobie też sprawę, że nasze sieci są powiązane z sieciami kontaktów i przez nie kształtowane. To, kogo znamy, jest tym, co znamy, jak jesteśmy odbierani przez innych i kim się stajemy.

logo IT-Leaders

IT-Leaders.pl to pierwsza w Polsce platforma łącząca Specjalistów IT bezpośrednio z pracodawcami. Anonimowy, techniczny profil i konkretnie określone oczekiwania finansowe to tylko niektóre z cech wyróżniających platformę. Zarejestruj się i zobacz jak Cię widzi pracodawca.