Określa się ich jako egoistycznych i narcystycznych… mówi się o nich pokolenie selfie lub pokolenie JA, JA, JA… W kontekście technologii są nie do pobicia. Wszak nie znają świata bez dostępu do internetu i smartphona. Często słyszy się, że są oderwani od rzeczywistości i są aspołeczni, a relacje on-line przekładają nad te fizyczne. Nie wszystkie te stwierdzenia są prawdziwe, a wokół całej generacji narosło wiele stereotypów – część z nich jest totalnie nieprawdziwa. Generacja Z – nowe pokolenie na rynku IT – jacy są naprawdę?
Pokolenie Z, iGen, iGeneracja, GenTech, pokolenie XD – między innymi tak określani są obecnie wchodzący w dorosłość młodzi ludzie. Mówi się o nich bardzo dużo, a tak naprawdę niewiele się o nich wie. Aby dotrzeć do tego pokolenia – i jego znaczenia dla branży technologicznej – liderzy biznesu muszą lepiej zrozumieć jego przedstawicieli.
Zaawansowane technologicznie, nie rozstające się ze smartphonem pokolenie Z wprowadzi do miejsca pracy nowy zestaw zachowań, oczekiwań i preferencji.
Chociaż milenialsi nauczyli się korzystać z dzisiejszych innowacji technologicznych, urodzili się w świecie połączenia dial-up, aby uzyskać dostęp do Internetu. Natomiast pokolenie Z dorastało ze smartfonami, inteligentnymi aplikacjami, grami online i sztuczną inteligencją (AI). Pokolenie Z jest niejako połączone z technologią od urodzenia. Z łatwością rozmawiają z asystentami głosowymi i przesuwają palcem po smartfonach, a jeśli czegoś nie wiedzą, pytają wujka Google. Potrafią funkcjonować w dwóch światach: rzeczywistym i wirtualnym, płynnie przechodząc z jednego do drugiego. Niestety, w związku z powyższym uważane są za osoby, które nie potrafią utrzymać uwagi i skupienia.
Pokolenia Z portret własny, czyli Zetki o sobie samych
W ślad za raportem: Zawodowy alfabet pokolenia Z, aż 72% ankietowanych oczekuje informacji zwrotnej na temat efektów swojej pracy. Prawdopodobnie wynika to z kilku czynników. Są przyzwyczajeni do szybkiego udzielania informacji zwrotnej przez nich samych. Lajki na fejsie, serduszka na Instagramie – to nic innego niż szybki feedback na coś, co im się podoba. Opinie na Google z odwiedzanych miejsc, wirtualne rekomendacje… Zetki działają na zasadzie akcja-reakcja, dlatego chcą informacji o wynikach swojej pracy tu i teraz. Pracodawcy obawiają się braku lojalności Zetek i szybszego odejścia z pracy. 39% badanych przyznało, że mogliby pracować w jednej firmie całe życie, gdyby praca była atrakcyjna. Faktem jest, że pokolenie Z pracuje w jednej firmie krócej, niż ich starsi koledzy, jednak zawsze odejście jest czymś spowodowane. Brak elastyczności, przestarzałe technologie, brak zrozumienia i indywidualnego podejścia czy w końcu brak feedbacku na temat swojej pracy.
Elastyczność i możliwość wyboru
Zgodnie z badaniem Citrix, “Work 2035, The Born Digital Effect”, młodzi pracownicy są w stanie wygenerować dodatkowe 1,9 bln USD zysków, o ile otrzymają rzetelne wsparcie. Jak pokazały wyniki, kadra managerska nie do końca rozumie oczekiwania młodego pokolenia i to, co jest ważne z ich punktu widzenia, nie pokrywa się z preferencjami Zetek.
Oto najważniejsze konkluzje:
- Pandemia COVID-19 radykalnie zmieniła oczekiwania względem pracy.
Elastyczność i równowaga pomiędzy życiem zawodowym, a prywatnym, kiedy przeplatają się one pod jednym dachem, są teraz ważniejsze, niż kiedykolwiek wcześniej. Na znaczeniu zyskały bezpieczeństwo pracy i stabilność. Z badań Citrix wynika, że te wartości ceni sobie równie mocno pokolenie Z i poszukuje pracodawców, którzy dadzą im autonomię. 82% ankietowanych uważa, że firmy powinny dać możliwość elastycznej pracy, a także wolnego wyboru kiedy pracę zaczynają i kończą. Nieliczni (7%) chcą pracować w godzinach nieustrukturyzowanych, w oparciu o wyniki.
- Biura już nie takie atrakcyjne…
90% pracowników urodzonych w erze cyfrowej nie chce wracać do biur na pełen etat. W zamian oczekują modelu pracy hybrydowej, z przewagą pracy zdalnej. Ponad połowa chce pracować z domu. Podobne wnioski nasuwają się z raportu IT-Leaders.pl, Co motywuje specjalistów IT w COVID-owej rzeczywistości. Zbadaliśmy w nim grupę niemal 800 programistów i innych specjalistów IT. Aż 40% badanych nie chce już w ogóle wracać do biur. Odmiennego zdania są liderzy, którzy opowiedzieli się w 34% za modelem hybrydowym, z przewagą pracy w biurze.
- Kadra managerska i Zetki żyją w dwóch różnych cyfrowych światach
81% pokolenia Z chce używać tych samych komunikatorów w pracy, do których jest przyzwyczajona na co dzień. Tylko 21% kadry managerskiej zgadza się, by korzystać z nich służbowo. Cyfrowe technologie coraz częściej wykorzystywane są w pracy, jednak liderzy są przyzwyczajeni do tradycyjnych form komunikacji.
źródło: https://www.citrix.com/content/dam/citrix/en_us/documents/analyst-report/work-2035-the-born-digital-effect.pdf
Chcesz pracować z brylantami? Najpierw wybierz i oszlifuj diamenty
Rotacja programistów, permanentny niedobór wykwalifikowanych specjalistów i rąk do pracy w działach IT odciska piętno nawet na najbardziej zgranych zespołach programistycznych i generuje straty dla firm. A to jedna z wielu cech rynku IT. Najmłodsi stażem karierę zawodową zaczynają już na studiach, chociaż zdarzają się osoby bez kierunkowego wykształcenia, licealiści, a nawet uzdolnieni technicznie gimnazjaliści. Najczęściej na początku odbywają praktyki lub staże. Jeśli są dobrzy, dostają propozycję pierwszej pracy. Nie dla wszystkich rynek jest łaskawy. Przeszkodą w zatrudnianiu są najczęściej Team Leaderzy, którzy obawiają się, że przyjęcie niedoświadczonego pracownika obniży morale zespołu i negatywnie wpłynie na jego efektywność. Na rynku pracy są aż 4 pokolenia, które same w sobie dodatkowo charakteryzuje różnorodność. Potrafią świetnie ze sobą współpracować, jeśli tylko rozumieją się wzajemnie.
Czego oczekuje pokolenie Z od pracodawców?
Generacja Z – nowe pokolenie na rynku IT, podejmując decyzję o aplikowaniu na ofertę pracy, dokładnie sprawdza przyszłego pracodawcę w internecie. Zwraca uwagę nie tylko na sposób komunikacji, a szuka spójności i autentyczności. Wg. raportu PWC, Młodzi na rynku pracy 2021, informację o liderach i pracownikach firmy sprawdza prawie 48% kandydatów, a 6% chce wiedzieć jaka jest misja i wizja przedsiębiorstwa i firmowe wartości. Dla pokolenia Z niezwykle ważne jest zaangażowanie firmy w sprawy społeczne, ponieważ sami mocno angażują się w różne akcje i nie boją się głośno mówić o tym, z czym się nie zgadzają. O tym, że firma jest dobrym pracodawcą świadczy przede wszystkim to, że dba o dobre wdrożenie nowego pracownika. W dobie pandemii jest to trudniejsze zadanie, dlatego nabiera szczególnego znaczenia i aż 60% ankietowanych wskazało ten obszar, jako ważny. Równie dużą uwagę przywiązują do benefitów.
Dla pracowników wchodzących na rynek pracy ważne są świadczenia pozapłacowe cenione także przez ich bardziej doświadczonych kolegów:
- Dostęp do szkoleń – ważny dla około połowy respondentów (48,5%)
- Elastyczne godziny pracy i możliwość pracy zdalnej to ważny benefit dla odpowiednio 38,7% i 33,7% badanych
- Ubezpieczenie zdrowotne (34%), przy czym 33,2% respondentów oczekuje prywatnej opieki medycznej.
źródło: https://www.pwc.pl/pl/publikacje/raport-pwc-mlodzi-na-rynku-pracy-2021.pdf
Jak uszczęśliwić generację Z?
Zgodnie z ogólnopolskim badaniem konsumenckim Profitect 2018 pokolenia Z, 65% respondentów stwierdziło, że „przestarzałe procesy w zarządzaniu zadaniami i raportowaniu” (skomplikowane raporty w arkuszach kalkulacyjnych) są szkodliwe dla ich pracy. Zetki będą oczekiwać, że technologia w miejscu pracy będzie intuicyjna, dostępna i łatwa w użyciu. Nieaktualne lub trudne w obsłudze oprogramowanie oznacza pozostanie w tyle i może ich frustrować.
Generacja Z- nowe pokolenie na rynku IT wymaga zrozumienia. Zamiast narzekać na pokolenie Z i powielać krzywdzące stereotypy na ich temat warto zastanowić się jakie czynniki skłoniłyby ich do zwiększenia zadowolenia z pracy, a tym samym wydłużenia lojalności. Dzisiejsi młodzi pracownicy są siłą napędową gospodarki, a wkrótce pokolenie Z prześcignie liczebnością millenialsów. Jest również najbardziej różnorodne, a różnorodność ma dla nich znaczenie w wielu wymiarach. Już teraz warto zadać sobie pytanie czy nasze organizacje są przygotowane, bo przyciąganie i utrzymywanie pokolenia Z będzie wymagało innego sposobu myślenia. Wierzę, że wszystkie generacje mogą ze sobą świetnie współpracować, trzeba im to tylko umożliwić. – komentuje Barbara Kowalewska, CEO IT-Leaders.pl
Spodobał Ci się ten artykuł? Czytaj kolejne:
Inwestycja w Juniora jest opłacalna
Junior, Mid, Senior, Expert. O trudnej klasyfikacji Specjalistów IT
IT-Leaders.pl to pierwsza w Polsce platforma łącząca Specjalistów IT bezpośrednio z pracodawcami. Anonimowy, techniczny profil i konkretnie określone oczekiwania finansowe to tylko niektóre z cech wyróżniających platformę. Zarejestruj się i zobacz jak Cię widzi pracodawca.