Szalejąca na wszystkich kontynentach (poza Antarktydą) pandemia koronawirusa zaktywizowała programistów na całym świecie do walki z nowym zagrożeniem. Organizowane są liczne hackathony, podczas których powstają innowacyjne rozwiązania, których celem jest walka z COVID-19

Poniżej przedstawiamy 10 najlepszych rozwiązań, które powstały podczas HACK THE CRISIS: TECH 4 GOOD, czyli hackathonu online zorganizowanego w marcu z udziałem GovTech Polska, DOOK i licznych partnerów, wśród których nie mogło zabraknąć IT-Leaders.

Uczestnicy mieli 6 dni, by zaproponować swoje pomysły na rozwiązania technologiczne, które mogłyby pomóc ludzkości w którejś z 3 kategorii:

  • IZOLACJA
  • EDUKACJA
  • FAKTY I DANE

Trzy pierwsze narzędzia z listy zyskały finansowanie na realizację w kwocie 20 000 PLN, pozostałych 7 drużyn ma do dyspozycji 6 000 PLN. Po kliknięciu Więcej o projekcie uzyskasz dostęp do repozytoriów na GitHub, dokumentacji i video lub prezentacji.

  1. MAMA TERAZ PRACUJE

Platforma internetowa łącząca przepracowanych rodziców z edukatorami, którzy nagle stracili pracę i szukają dodatkowego źródła dochodu. Mogą oni publikować na niej swoje oferty zajęć pozalekcyjnych online, dzięki czemu zyskują dochód, a rodzice więcej czasu na obowiązki służbowe podczas zdalnej pracy. W platformie przewidziano wiele wskazówek i samouczków dla wszystkich uczestników procesu. 

Platforma rozwiązuje aż 3 problemy:

  • brak wolnego czasu rodziców na poświęcenie pełnej uwagi dziecku,
  • brak pracy osób, które nagle ją straciły z powodu pandemii
  • zamknięcie szkół i trudności dzieci w codziennej nauce.

Więcej o projekcie

  1. COVID GENOMICS

Projekt zespołu młodych specjalistów z obszarów analizy danych, medycyny i matematyki, którego misją jest zmierzenie się z problemami mutacji wirusa SARS-CoV-2.

Na bieżąco analizują oni obecne mutacje oraz rozwijają modele predykcyjne, które pozwalają przewidzieć modyfikację genomu. Podejście oparte jest o uczenie maszynowe i modelowanie matematyczne, co znacznie zwiększa szanse na szybkie powstanie efektywnej szczepionki przeciwko COVID-19.

Więcej o projekcie

  1. FREE CLASS

Projekt licealistów i absolwentów z Gdyni, którzy chcą udzielić pomocy w nauce uczniom szkół podstawowych oraz wesprzeć nauczycieli w obsłudze dostępnych narzędzi IT. Założenie projektu jest takie, by jednocześnie 1 licealista pomagał 1 uczniowi lub nauczycielowi. Już teraz zespół wspierający liczy 24 osoby (w tym 3 nauczycielki), 40 wolontariuszy i jest w stanie przeprowadzić 140 godzin zajęć tygodniowo. Autorzy projektu dostarczają know-how oraz narzędzia.

Więcej o projekcie

  1. ZAKUPY SMS DLA SENIORA

W ciągu ostatnich tygodni pojawiło się na portalach społecznościowych wiele grup, które nastawione są na pomoc wzajemną w trakcie epidemii (np. lokalna Widzialna Ręka). Inicjatywy te są potrzebne, ale twórcy projektu zauważają, że wiele osób starszych nie korzysta z internetu, tylko z tradycyjnych mediów, takich jak gazeta papierowa czy SMS.

Celem tego projektu jest rozwiązanie codziennych problemów osób starszych, chorych i samotnych i stworzenie pomostu między nimi a tysiącami osób, które chciałyby pomóc. Zakupy SMS dla seniora to aplikacja mobilna, która w sposób szybki i bezpośredni łączy dwie grupy korzystające z różnych środków komunikacji. Dzięki temu starsza osoba łatwo otrzyma niezbędne wsparcie w zrobieniu zakupów, wykupieniu leków czy wyprowadzeniu psa na spacer.

Więcej o projekcie

  1. QUARANTIFY

Quarantify (Tracker Kwarantanny oraz Aktywności) to rozwiązanie problemów związanych z obecną izolacją, której wszyscy doświadczamy. Pomysł jest bardzo prosty – wystarczy oznaczyć swoją kwarantannę, spędzić czas w kreatywny sposób i „rywalizować” ze znajomymi oraz użytkownikami na całym świecie. Aplikacja zakłada upowszechnianie kreatywnych zajęć w czasie przebywania w domu i wzajemnego wspierania się na odległość.

Więcej o projekcie

  1. POMOCNY SĄSIAD

Mobilna aplikacja, której celem jest połączenie osób, które potrzebują pomocy w codziennych zadaniach z przyjaznymi sąsiadami, którzy są na to chętni. Wiele osób ma aktualnie problem, by robić zakupy, wyprowadzić psa czy kupić leki. Ideą aplikacji jest wzajemne wspieranie się społeczności lokalnej w tych trudnych czasach. W aplikacji osoba potrzebująca pomocy może zamieścić informację o tym, czego dokładnie jej trzeba, a zarejestrowany wolontariusz może taką prośbę zrealizować.

Więcej o projekcie

  1. DETECTING COVID-19 ON X-RAYS WITH DEEP LEARNING

Twórcy projektu stworzyli model, który potrafi wykryć COVID-19 na zdjęciu rentgenowskim i odróżnić go od zwykłego zapalenia płuc! Wykorzystali do tego metody deep-learningowe. Dzięki temu szybsze i tańsze staje się wykrywanie choroby spowodowanej przez koronawirusa, co zwiększa efektywność diagnozowania osób zarażonych. W obliczu tego, że nadal brakuje testów przesiewowych oraz pieniędzy na ich wykonanie, rozwiązanie to jawi się rzeczywiście jako świetny pomysł.

Więcej o projekcie

  1. MEDY – BE REWARDED FOR PREVENTION

Aplikacja mobilna, której celem jest zmniejszenie liczby przypadków fake newsów i uspokojenie paniki poprzez zwiększenie świadomości obywateli. Aplikacja zbiera najważniejsze wiadomości z kraju i ze świata w jednym miejscu i nagradza użytkowników za działania mające pozytywny wpływ na zdrowie własne i publiczne. Ma motywować użytkowników do zdobywania wiedzy na temat profilaktyki m.in. dzięki Punktom Zapobiegawczym. Dostarcza wiedzę i nagradza za zapoznawanie się z nią.

Więcej o projekcie

  1. IBLW – INTERNETOWA BAZA LEKARZY WOLONTARIUSZY (wolontariatmedyczny.pl)

Ogólnopolska baza profesjonalistów medycznych – wolontariuszy, którzy dostępni byliby zarówno dla zarządzających podmiotami opieki zdrowotnej, jak i dla pacjentów. Zakłada zwiększenie zdalnej dostępności lekarzy zweryfikowanych przez NIL (Naczelną Izbę Lekarską). W obliczu trudności ze stacjonarnym działaniem przychodni lekarskich dla wielu chorych osób i upowszechniających się teleporad baza taka ma szansę znacznie wesprzeć system opieki zdrowotnej w kraju i pomóc większej liczbie pacjentów.

Więcej o projekcie

  1. EPIDEMICAPP – SYNERGY CODES TEAM

Aplikacja EpidemicApp to narzędzie, które umożliwia osobom podejrzewającym u siebie infekcję koronawirusem szybkie zgłoszenie się do Sanepidu lub odpowiedniej instytucji medycznej. Eliminuje konieczność długiego wyczekiwania na infolinii. Aplikacja ma również umożliwiać przeprowadzenie wstępnego wywiadu dotyczącego stanu zdrowia danej osoby, co ułatwi podjęcie kolejnych kroków (np. przeprowadzenie testu, transport do szpitala, przymusową kwarantannę i izolację od otoczenia). Przewidziane są dwie aplikacje: mobilna dla pacjentów i desktopowa skierowana do pracowników instytucji medycznych i Sanepidu. Po otrzymaniu zgłoszenia opracowywane są indywidualne plany działania. Aplikacja ma także wbudowany moduł GPS, który pomaga lokalizować zagrożone osoby.

Więcej o projekcie

Z  niecierpliwością czekamy na gotowe projekty i wprowadzenie ich do powszechnego użytku. Z takimi pomysłami COVID-19 nie ma szans!

(źródło zdjęcia głównego: Medy – be rewarded for prevention)