Efektywne zarządzenie czasem to kluczowy element w realizacji codziennych obowiązków, także tych zawodowych. I choć doba magicznie nie wydłuży się o dodatkowe godziny, to możemy realnie wpływać na efektywność podejmowanych w jej trakcie działań. Jak tego dokonać? Z pomocą przychodzą nam różnego rodzaju techniki zarządzania czasem. Oto 3 najskuteczniejsze z nich, które przydadzą się każdemu programiście!
Getting Things Done
Getting Things Done (GTD) jest metodą zarządzania czasem opracowaną przez Davida Allena, który szczegółowo opisał ją w swojej książce pod tym samym tytułem (w Polsce dostępna jako „Sztuka efektywności. Skuteczna realizacja zadań”). W ogólnym ujęciu, GTD określa sposób zarządzania zadaniami, którego celem jest „doprowadzenie roboty do końca”. W jaki sposób? Poprzez uchwycenie wszystkich spoczywających na nas zadań w ramy logicznego i niezawodnego systemu, który jednocześnie nie zaprząta naszej głowy i nie odwraca myśli od działania. Proces zarządzania czasem w technice GTD zadaniami składa się z 5 etapów:
Etap 1: Gromadzenie – aby uwolnić głowę od kłębiących się w niej zadań, należy zgromadzić je w jednym miejscu. Na przykład w formie tradycyjnych notatek lub w aplikacji na telefonie.
Etap 2: Analizowanie – zebrane zadania poddajemy wstępnej analizie. Wszystkie z nich przydzielamy do jednej z kategorii: zadania, których wykonanie zajmuje nie więcej niż 2 minuty; zadania, których wykonanie jest bardziej czasochłonne; zadania, które nie mają określonego czasu wykonania; zadania, które nie wymagają już działania, ale zawarte w nich informacje mogą być przydatne w przyszłości; zadania, które nie wymagają działania i do niczego się już nie przydadzą.
Etap 3: Porządkowanie – na tym etapie rozdzielamy zadania, których realizacja zajmuje więcej niż 2 minuty. Przypisujemy je do kategorii: projekty (zadania składające się z mniejszych zadań); najbliższe działania (zadania, które muszą być wykonane jak najszybciej); oczekiwane (zadania, których realizacja wymaga dostarczenia informacji przez inne osoby); kalendarz (zadania z określonym czasem wykonania).
Etap 4: Przeglądanie – przynajmniej raz w tygodniu przeglądamy wszystkie zebrane zadania, w razie potrzeby zmieniamy położenie starych zadań i dodajemy do listy nowe.
Etap 5: Realizacja – realizujemy zadania z listy. Pamiętajmy, że ich planowanie powinno zależeć od trzech czynników: sytuacji, w której się znajdujemy, czasu, jakim dysponujemy w danym momencie oraz energii, jaką aktualnie posiadamy.
Pomodoro
Pomodoro, metoda zarządzania czasem opracowana przez Francesco Cirillo, swoją nazwę zawdzięcza kuchennemu czasomierzowi w kształcie pomidora. Zgodnie z założeniami, prosta technika zarządzania czasem obejmuje 6 kroków:
- Wykonanie listy zadań i uporządkowanie ich ważności.
- Ustawienie czasomierza na 25 minut (tyle trwa cykl pomodoro).
- Intensywna praca nad zadaniem bez przerw przez 25 minut.
- Zakończenie wykonywania zadania po upływie 25 minut.
- Zrobienie 5-minutowej przerwy między kolejnymi pomodoro.
- Przystąpienie do kolejnego zadania lub powrót do zadania niezrealizowanego w czasie poprzedniego pomodoro.
Po 4 pomodoro robimy dłuższą, trwającą od 15 do 30 minut przerwę. W jej trakcie wykonujemy zajęcie, które nie jest związane z zadaniem. Pomodoro skutecznie oddziałuje na naszą psychikę – o wiele łatwiej jest nam się skupić w całości na zadaniu kiedy wiemy, że będziemy pracować nad nim „tylko” 25 minut.
Tablice Kanban
Kanban to technika zarządzania czasem rozwinięta w fabryce Toyoty w Japonii. W dosłownym tłumaczeniu oznacza tabliczkę z informacją. Jej główne założenie opiera się na zapisaniu wszystkich zadań, na przykład na kolorowych karteczkach, a następnie umieszczenie ich na tablicy podzielonej na kategorie – zadania do zrobienia, zadania w toku i zadania ukończone. Tablice, stosowane w tej metodzie zarządzania czasem, ograniczają możliwość posiadania niezliczonej liczby zadań „w toku”, przez co wymuszają skupienie się na konkretnym zadaniu. Wizualizacja efektów, czyli przenoszenie zadań do sekcji „wykonane” wywołuje u nas satysfakcję, co jest dodatkową motywacją do dalszej pracy.
Wystarczy, że raz założysz konto, określisz oczekiwania finansowe a pracodawcy sami będą do Ciebie aplikować.
ZMIENIAMY ZASADY GRY. TO TY WYBIERASZ PRACODAWCĘ!
www.it-leaders.pl