Doświadczony specjalista IT na rynku pracy ma się całkiem nieźle. Od kilku lat zazwyczaj to o niego zabiegają firmy i to on przebiera w ofertach. Tego samego nie można powiedzieć o rekruterach. Ich praca stanowi prawdziwe wyzwanie, ale dzięki wsparciu najnowszych technologii ma szansę stać się łatwiejsza. Przedstawiamy najważniejsze trendy w rekrutacji IT, które mogą ułatwić życie HR-owcom.
Big Data
Czyli ogromne zbiory danych, które – po poddaniu analizie – pozwalają na wyłonienie potrzebnych informacji i zależności na temat obecnych pracowników i kandydatów. Coraz częściej działy HR posiadają takie informacje na temat personelu jak: dane demograficzne, wykształcenie i doświadczenie zawodowe, szkolenia, certyfikaty, wyniki badań satysfakcji, korzystanie z aplikacji firmowych (CRM), dane dotyczące aktywności i wypowiedzi pracowników w systemach firmowych[1]… A w odniesieniu do procesu rekrutacji, Big Data to: setki wypełnionych formularzy rekrutacyjnych, obecność w mediach społecznościowych, wyniki ankiet i testów przeprowadzanych podczas rozmów kwalifikacyjnych – wszystko to dzięki zastosowaniu odpowiednich algorytmów może pomóc w poszukiwaniu wymarzonego specjalisty. Zapewne jeszcze przez długi czas decydujący głos w sprawie chociażby zaproszenia kogoś na spotkanie będzie miał człowiek. Jeśli jednak można użyć dobrodziejstw technologii przynajmniej po to, żeby wyłonić najbardziej wartościowe CV – czemu z tego nie skorzystać?
Zdecydowanie nie ma potrzeby gromadzenia wszystkich danych dotyczących potencjalnych pracowników. Jeśli rekruter zauważy problem, to najlepiej rozłożyć go na „czynniki pierwsze” i np. zbadać słabnące
Wideorozmowa
To dobre rozwiązanie najczęściej w przypadku, kiedy kandydat przebywa daleko od miejsca siedziby firmy. Jeśli chodzi o wymarzoną pracę, dojazd przez pół Polski nie stanowi jeszcze dużego problemu. Gorzej, gdy spotkanie wymaga przylotu z innego kraju. Na szczęście w dobie Internetu odległość nie jest przeszkodą. Przed wideorozmową warto poinformować kandydata o wymaganiach technicznych dotyczących łącza, sprzętu i określonego komunikatora – nie warto „dogrywać” szczegółów w czasie, który powinien być poświęcony na rekrutację. Dzięki takiej konwersacji, rekruter ma też szansę dowiedzieć się czegoś więcej na temat „świata osobistego” kandydata – czy jako tło wybrał domowy pokój, biuro, a może kawiarnię – każdy szczegół może mieć znaczenie.
Rekrutacja mobilna
Nie jest tajemnicą, że coraz częściej kandydaci aplikują na nowe oferty pracy za pomocą swoich telefonów, a nie urządzeń stacjonarnych. Jeśli chcemy uniknąć sytuacji, w której tracimy cenne dane z powodu źle przygotowanego formularza rekrutacyjnego, warto pamiętać o kilku zasadach:
- strona „Praca” / „Kariera” powinna być responsywna tzn. dopasowana pod urządzenia mobilne,
- formularz aplikacyjny powinien być przejrzysty i tak skonstruowany, żeby wypełnienie wszystkich informacji nawet na małym ekranie nie stanowiło problemu,
- z dedykowanej zakładki powinna być możliwość bezpośredniego aplikowania na dane stanowisko.
Candidate Experience
Na szczęście coraz więcej firm dba o zbadanie satysfakcji kandydata po procesie rekrutacyjnym. Uzyskane informacje są najbardziej wartościowe, ponieważ pochodzą od źródła, na którym najbardziej zależy organizacji. Proces pozyskania opinii może nie generować dodatkowych kosztów i być naprawdę krótki. Wystarczy zapytać o chęć polecenia firmy innym kandydatom w skali np. od 1 do 10, a później poprosić o uzasadnienie swojej oceny. Potencjalni pracownicy odpowiadając na pytanie otwarte często wskazują na braki w procesie rekrutacyjnym, podejście rekrutera, swoje odczucia, a także spostrzeżenia odnośnie rozmów kwalifikacyjnych w konkurencyjnych przedsiębiorstwach.
Temat Candidate Experience rozwinęliśmy w artykule „Rekrutacje w IT okiem kandydatów”: http://it-leaders.com.pl/pl/rekrutacje-okiem-kandydatow/
Assessment Center
Jest to proces pozwalający zweryfikować faktyczne kompetencje kandydata, które będą mu potrzebne podczas wykonywania obowiązków na konkretnym stanowisku[3]. AC może być indywidualne lub grupowe. Nawet najmniejsze szczegóły dotyczące wypowiedzi czy zachowań są opiniowane przez tzw. asesorów – czyli ekspertów, którzy doskonale wiedzą, na co należy zwrócić uwagę. Często spotkania dotyczące AC trwają nawet kilka godzin po to, żeby specjaliści mogli ocenić kandydatów w wielu różnych sytuacjach. AC w grupie najczęściej przybiera formę odegrania scenki lub dyskusji i biorą w nim udział również obecni pracownicy. Wówczas zadania są bardziej wiarygodne, a asesorzy mają szansę zaobserwować, jak kandydat reaguje w danym momencie – czy potrafi zapanować nad stresem w grupie? Przyjąć odpowiednią postawę? Dopasować się do zespołu?
Indywidualne Assessment Center najczęściej dotyczą studium przypadku lub prezentacji i odnoszą się do rekrutacji na stanowiska kierownicze. Sposób wykonania zadania wiele mówi o umiejętnościach specjalistycznych kandydata.
Grywalizacja
Specjaliści IT lubią wyzwania, w których mogą się wykazać. Jeśli przy okazji istnieje też możliwość zaczerpnięcia odrobiny zabawy i emocji, to zaangażowanie jest jeszcze większe. Firmy korzystają z różnych narzędzi grywalizacji: ukrywają zadania w kodzie, tworzą dedykowaną aplikację, zachęcają do rozwiązania nietypowych zagadnień… Jeśli kandydat poświęci swój czas i przejdzie przez cały proces grywalizacji, to rekruter ma pewność, że takiej osobie zależy na nowej pracy i rzetelnie podejdzie do procesu rekrutacji. Może się też zdarzyć, że potencjalny pracownik nie ma jeszcze odpowiednich kompetencji, aby rozwiązać zadanie do końca. Wtedy na pewno nietypowa forma rekrutacji zapadnie w jego pamięci. I być może wróci z aplikacją za jakiś czas, kiedy jego umiejętności na to pozwolą.
Jedną z najbardziej znanych gier w świecie HR jest Wasabi Waiter, którą stworzył start-up Knack.it z Doliny Krzemowej. Gracz wciela się w postać kelnera w barze sushi – musi obserwować i odgadywać nastroje klientów, dostarczać potrawy i sprzątać – a to wszystko w określonym czasie i najlepiej bez pomyłek. Podczas zabawy specjalny algorytm dokonuje oceny kandydata i tworzy profil behawioralny: weryfikuje stabilność emocjonalną gracza, co i kiedy potrafi go rozkojarzyć[4]… Niepozorna gra, a dostarcza naprawdę wielu informacji, które mogą przydać się w prawdziwej pracy.
System ATS
ATS to skrót od angielskiej nazwy Applicant Tracking System, oznaczający system elektronicznego wspomagania rekrutacji. Technologia pozwala na układanie formularzy aplikacyjnych, zbieranie i selekcję aplikacji, tworzenie bazy kandydatów i ułatwienie kontaktu z nimi. Do zalet tego systemu należy m.in.: wprowadzanie jednolitych formularzy rekrutacyjnych, odciążenie firmowych skrzynek e-mail czy też rozpoznanie, skąd wpłynęła taka aplikacja – np. zakładka „Kariera”, kanał social media[5].
Nowoczesne narzędzia rekrutacyjne
W tym zestawieniu nie mogło oczywiście zabraknąć platformy IT-Leaders.pl 🙂 Narzędzie oparte jest na zaawansowanym systemie kojarzenia pracodawców ze specjalistami i dedykowane jest stricte branży IT. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji, system precyzyjnie analizuje oczekiwania pracodawców i wyłania tylko takich kandydatów, którzy spełniają wymagania. Proces rekrutacji skrócony jest tu do niezbędnego minimum, a firmy poszukujące specjalisty, praktycznie na bieżąco otrzymują feedback od kandydatów. Co więcej, podczas, gdy na tradycyjnych portalach z ogłoszeniami, firma chcąc opublikować ofertę, musi uregulować opłatę od razu – nie mając gwarancji, że zgłosi się przynajmniej jedna osoba, w platformie płaci się tylko za efekt, po zatrudnieniu wyłonionego kandydata. Obecnie platforma skupia ponad 4 tys. specjalistów IT i ta liczba z każdym dniem dynamicznie rośnie.
Viral recruiting i scouting
Viral recruiting to utworzenie miejsca, które angażuje dużą grupę odbiorców. Na początku działania (np. profilu na Facebooku), prezentowane aktywności i treści nie dotyczą stricte procesu rekrutacji. Z biegiem czasu, jeśli z grupy wyłonią się odpowiednio sprofilowane osoby, pojawia się komunikat na temat poszukiwania pracowników.
Scouting polega na poszukiwaniu przyszłego pracownika w jego naturalnym środowisku i miejscach, które chętnie odwiedza. Należy pamiętać o tym, że dana osoba powinna znajdować się wówczas w swojej strefie komfortu[6].
A z jakimi trendami w rekrutacji IT Wy spotkaliście się w swojej pracy? Zachęcamy do podzielenia się opinią w komentarzu!
[1] erecruiter.pl/blog/big-data-w-hr-czym-jest-jakie-zmiany-oznacza/
[2] erecruiter.pl/blog/big-data-w-hr-czym-jest-jakie-zmiany-oznacza/
[3] hrownia.pl/artykuly/assessment-centre
[4] Raport Technologie w rekrutacji, eRecruiter, go.erecruiter.pl/raport-technologie-w-rekrutacji
[5] erecruiter.pl/blog/warto-wdrozyc-system-ats/
[6] hrtrendy.pl/2014/10/07/viral-recruiting-grywalizacja-scouting-i-twitter-niestandardowe-sposoby-rekrutacji-coraz-popularniejsze/