Social commerce, czyli handel społecznościowy, staje się coraz ważniejszy dla firm sprzedających w internecie.

Kupowanie produktów przez internet zyskuje na popularności już od dobrych dwóch dekad. Pandemia koronawirusa doprowadziła jednak do gwałtownego wzrostu sektora e-commerce i umocniła jego znaczenie w sferze detalicznej. Teraz przychodzi czas na social commerce.

Social commerce vs tradycyjny e-commerce

E-commerce odnosi się do wszelkich sprzedaży dokonywanych online. Czyli za pośrednictwem witryn internetowych, marketingu e-mailowego, markowych aplikacji zakupowych i innych platform. Social commerce to rodzaj e-commerce realizowany tylko na platformach społecznościowych.

Sprawdź: Spring – pytania rekrutacyjne

Platformy społecznościowe, w tym Facebook, Instagram, YouTube i TikTok, każdego miesiąca docierają do ponad 3 miliardów aktywnych użytkowników. Dla marek, które chcą sprzedawać online, oznacza to ogromny potencjał. Szacuje się, że do 2028 r. rynek handlu społecznościowego osiągnie wartość ponad 3 bln dolarów.

Social commerce to duża szansa dla firm

Przed pandemią zakupy były aktywnością społeczną. Wychodzenie do centrum handlowego z przyjaciółmi lub rodziną było czymś, co regularnie robiło wiele osób. Gdy jednak rozprzestrzeniał się Covid-19 i kontakty towarzyskie zostały zastąpione dystansem społecznym, zakupy przeniosły się do internetu.

Z technologicznego punktu widzenia zakup online kwalifikuje się jako social commerce, jeśli całe doświadczenie zakupowe odbywa się w mediach społecznościowych. A to często oznacza, że w gronie znajomych albo przynajmniej osób o podobnych zainteresowaniach.

Proces rozpoczyna się od poznania produktu, a kończy otrzymaniem potwierdzenia zamówienia. To, co odróżnia handel społecznościowy od innych form e-commerce, to społeczny element zakupów online.

Platformy ułatwiają udostępnianie produktu znajomym w celu uzyskania ich opinii przed dokonaniem zakupu. Po zakupie równie łatwo można podzielić się ekscytacją i oczekiwaniem na dostawę. Kiedy inne formy zakupów online mogą wydawać się odległe i bezosobowe, handel społecznościowy odtwarza doświadczenie w sklepie fizycznym. A przynajmniej stara się to robić.

Każda marka, która chce sprzedawać online, może skorzystać na otwarciu sklepu w mediach społecznościowych.

Zobacz: React czy Angular

Handel społecznościowy wspiera również budowanie relacji z klientami i wzmacnia markę. Platformy social mediowe ułatwiają użytkownikom udostępnianie zdjęć i doświadczeń związanych z danym produktem. Za pozwoleniem możemy zintegrować te treści, generowane przez użytkowników, ze swoją ofertą sprzedaży i stroną internetową. Zyskamy wtedy wiarygodność i zaufanie odbiorców.

logo IT-Leaders

IT-Leaders.pl to pierwsza w Polsce platforma łącząca Specjalistów IT bezpośrednio z pracodawcami. Anonimowy, techniczny profil i konkretnie określone oczekiwania finansowe to tylko niektóre z cech wyróżniających platformę. Zarejestruj się i zobacz jak Cię widzi pracodawca.