Praca zdalna w domu to świetna sprawa, jeśli tylko zapanujemy nad różnymi rzeczami (i ludźmi) zabiegającymi o naszą uwagę. Jeśli będziemy się rozpraszać, produktywność spadnie i powstanie frustracja. Co zatem robić, aby pracować na home office możliwie najlepiej?
Sprawdź: HackerRank
Od czasu pandemii miliony osób przeszło na tryb pracy zdalnej. Niektórzy z konieczności, inni – z wyboru. Praca zdalna w domu wydaje się czymś przyjemnym i łatwym, a dodatkowo zapewnia wiele korzyści. Nagle okazuje się, że mamy średnio jedną godzinę więcej dla siebie, bo nie musimy tracić jej na dojazdy do biura w obie strony. Możemy też dłużej pospać, czy pracować przy ulubionej muzyce odtwarzanej z głośników.
Zdarza się jednak, że praca zdalna wywołuje stres i frustrację. Bo nagle zbyt dużo rzeczy zaczyna nas rozpraszać. Albo domownicy, albo, no cóż, sami jesteśmy swoim najgorszym wrogiem i tracimy koncentrację na rzeczy niezwiązane z pracą.
Praca zdalna w domu – wyzwania, przed jakimi stajemy
Praca na home office to niejako praca połączona z wypoczynkiem. Niektórzy np. zabierają laptopa na kanapę, inni pracują z kuchni i w tym samym czasie gotują. Jeszcze inni łączą się na spotkania na Zoomie bez kamerki, bo akurat jedzą obiad czy jeżdżą na rowerku treningowym. Bywa różnie, ale ogólnie często na pracy zdalnej pozwalamy sobie na rzeczy, które w biurze po prostu by nie przeszły.
Zobacz: React czy Angular
Pomijamy też najgorszą rzecz, która zabiega o naszą uwagę: internet i smartfon. Kontakty ze znajomymi, przeglądanie social mediów i filmów na YouTube, czy choćby czytanie newsów. Wszystko to skutecznie zabiega o naszą uwagę.
Na szczęście jest kilka praktyk, które możemy zastosować, i które pozwolą zachować produktywność. Co polecamy?
1. Odpowiednia aranżacja miejsca pracy
Podstawą jest stworzenie takiego miejsca do pracy, gdzie faktycznie będziemy chcieli spędzać czas – i to godziny dziennie. Zadbajmy więc o wygodne krzesło, biurko, jak i odpowiednie dodatki. Przydatne będą plakaty czy obrazy, a także inne atrakcyjne ozdoby wizualne. Dalej: naturalne światło, w dodatku w dużej ilości, a także rośliny doniczkowe. Rozważmy też inspirujące cytaty w ramkach, czy piękne zdjęcia – też w ramkach. Figurki z kolekcjonerskich edycji gier też wchodzą w grę. I też wliczają się w hasło „ozdoby”.
Ponadto zadbajmy o porządek. Bałagan będzie nas rozpraszać, więc utrzymujmy naszą przestrzeń w czystości. Warto też nie mieć pod ręką telefonu. Dobrym pomysłem jest trzymanie go w innym pokoju. Jeśli ktoś zadzwoni, zdążymy odebrać. A jeśli nie – nie będzie nas kusiło, aby co chwilę zerkać na ekran i wyskakujące powiadomienia.
Jeśli mamy współlokatorów, ustalmy granice co do tego, kiedy potrzebujemy prywatności i spokoju. To bardzo ważne, szczególnie gdy mamy dzieci.
2. Dobre zarządzanie czasem
Jeśli tylko pozwala na to pracodawca i wykonywane zadania, ustalmy taki harmonogram, aby realizować zadania w optymalnym czasie. Czyli wtedy, gdy akurat mamy najlepszą koncentrację. Niektórzy uwielbiają pracować rano, inni wolą wykonywać najtrudniejsze zadania w środku dnia. Każda osoba jest inna i ważne, aby znać swoje preferencje.
W trakcie pracy dbajmy o odpowiedni współczynnik pracy do przerw. Jeśli będziemy pracować nieustannie przez kilka godzin, w dalszej części dnia stracimy energię. Lepiej popracować np. przez godzinę, zrobić dziesięć minut przerwy, i wrócić do biurka. Jednocześnie pamiętajmy, aby przerwy nie były zbyt długie, co jest szczególnie kuszące na home office.
Praca zdalna w domu to również rutyna, która w tym wypadku jest naszym przyjacielem. Planujmy poszczególne dni w taki sposób, aby wyraźnie rozróżniać czas na pracę i na odpoczynek. Miejmy czas na spacery, czytanie, filmy i inne aktywności po pracy. Miejmy też bufor między pobudką a faktycznym włączeniem komputera i rozpoczęciem pracy. Starajmy się, aby dzień nie zlewał się w jedno „doświadczenie”, bo później będziemy mieć wrażenie, jakbyśmy cały czas byli w pracy. Na dłuższą metę to bardzo niezdrowe.
Twórzmy też listy rzeczy do zrobienia, korzystajmy z kalendarzy online czy samoprzylepnych karteczek. Aplikacje zwiększające produktywność to również dobra opcja, warta rozważenia.
IT-Leaders.pl to pierwsza w Polsce platforma łącząca Specjalistów IT bezpośrednio z pracodawcami. Anonimowy, techniczny profil i konkretnie określone oczekiwania finansowe to tylko niektóre z cech wyróżniających platformę. Zarejestruj się i zobacz jak Cię widzi pracodawca.