Postępujące zmiany klimatyczne i środowiskowe doprowadziły do wzrostu zainteresowania tematem ekologii – także w biznesie. Pracodawcy dążą do tego, aby osiągnąć status proekologicznego przedsiębiorstwa. Jest to jeden z elementów, który przyciąga klientów i kandydatów na pracowników. Istnieje wiele mierników, za pomocą których ocenia się, czy działalność przedsiębiorcy może być określana jako odpowiedzialna społecznie. W praktyce jednak pracodawcy chcący osiągnąć taki status często najzwyczajniej nie wiedzą jakie kroki mogą lub powinni podjąć. A wachlarz możliwości jest naprawdę ogromny!
Regulacje
Zanim przejdziemy do przykładów, warto zaznaczyć, że większość rozwiązań, które może wprowadzić pracodawca będzie wymagać wdrożenia stosownych procedur wewnętrznych. Czy też dokonania odpowiednich zmian w istniejących już regulacjach, w tym regulaminie pracy. Bez odpowiedniego oparcia w aktach wewnątrzzakładowych wiele z świetnych, praktycznych rozwiązań może nie funkcjonować prawidłowo, a wręcz zwyczajnie – być nieskuteczne.
Przykłady działań
Jeśli chodzi o konkretne działania, które mogą podejmować przedsiębiorcy w imię ochrony środowiska, to najlepiej zacząć od drobnych kroków.
- Jednym z nich może być zorganizowanie miejsca pracy w sposób, który ułatwia codzienne dbanie o ekologię np.: używanie energooszczędnego sprzętu, udostępnienie odpowiednich pojemników do segregacji śmieci, zamontowanie dystrybutora wody, umieszczenie roślin w biurze czy bardzo powszechne m. in. w branży IT – ograniczenie zużycia papieru.
- Kolejnym cieszącym się dużą popularnością rozwiązaniem jest organizowanie zakładowych pro-środowiskowych akcji charytatywnych, jak na przykład wspólne sprzątanie lasu.
- Jeszcze łatwiejszą do wdrożenia alternatywą może być udzielenie pracownikowi dodatkowego dnia wolnego (lub dni wolnych). Pracownik będzie mógł taki dzień wykorzystać na dowolną działalność wolontariacką.
Takie rozwiązania są korzystne dla naszej planety, ale także dobrze wpływają na psychikę i motywację pracowników. Pracodawca ma także duży zakres możliwości jeśli chodzi o wspieranie pracowników w korzystaniu z ekologicznych form transportu, czy też promowanie zdrowego trybu życia (np. idea zero waste) i ekologii oraz edukowanie w tym zakresie. Pracownicy często nie są świadomi tego w jak dużym stopniu ani w jaki sposób mogą wpływać na środowisko, a pracodawca może ich w tym wspomóc odpowiednimi środkami.
To może Cię zainteresować: Kameleony w IT: kreacja marki Intellias
Green IT
Rzecz jasna działania pozwalające na osiągnięcie statusu proekologicznego pracodawcy mogą się różnić w zależności od specyfiki danej branży. W branży informatycznej wyjątkowo popularna w ostatnim czasie jest idea tzw. Green IT, czyli połączenie technologii i ekologii. Jest ona tym bardziej słuszna, że IT to jedna z branż, które mają największy negatywny wpływ na środowisko. Green IT mierzy się z wpływem działalności tej gałęzi biznesu na środowisko i prezentuje rozwiązania, dzięki którym można ten wpływ odpowiednio zmniejszyć. Wśród rekomendowanych rozwiązań wymienia się m.in. migrację danych do chmury, korzystanie z energii pochodzącej z OZE, czy stałe monitorowanie ilości produkowanego śladu węglowego.
„Zielone” rozwiązania
„Zielone” rozwiązania mogą przybierać przeróżne formy
- dofinansowania (np. do ekologicznego transportu),
- nagród lub benefitów (np. za osiągnięcia w zakresie zrównoważonych działań),
- udzielenie dodatkowego urlopu (np. na wolontariat czy w związku z adopcją zwierzaka),
- organizowanie różnego rodzaju wydarzeń (np. warsztatów czy szkoleń bądź wspólnych akcji prośrodowiskowych).
- pracodawca nawet założyć organizację działającą dla dobra środowiska i w ten sposób wspierać akcje dobroczynne oraz zachęcać do działania pracowników.
Natomiast w celu wdrażania wyspecjalizowanych rozwiązań, takich jak np. monitorowanie śladu węglowego, można zatrudnić eksperta zewnętrznego, względnie poprosić o pomoc odpowiednio wykwalifikowanego pracownika firmy.
To może Cię zainteresować: Jak zadbać o swoje zdrowie psychiczne pracując w branży IT?
Status proekologicznego pracodawcy
Jak widać – możliwości jest naprawdę wiele, podobnie jako korzyści, które może czerpać z ich wdrożenia pracodawca jak i sami pracownicy. Aby jednak działania przyniosły oczekiwane skutki, powinny być one odpowiednio przemyślane, dostosowane do potrzeb i warunków pracodawcy oraz prawidłowo wdrożone. Na początek warto zacząć od zaimplementowania jednego, wybranego rozwiązania, a gdy ono zacznie odpowiednio funkcjonować, sięgać po kolejne.
Autorki:
Kinga Polewka-Włoch, Radczyni prawna, Prawniczka w PCS Paruch Chruściel Schiffter Stępień Kanclerz | Littler
Karolina Karpińska, Prawniczka w PCS Paruch Chruściel Schiffter Stępień Kanclerz | Littler