Jeden z żartów, który krąży w środowisku IT mówi o tym, że programista przeżywa ciężkie chwile podczas szukania pracy, bo trwa to czasem nawet kilka godzin. W tej anegdocie jest ziarno prawdy. Branża IT jest tak specyficzną sferą na rynku pracy, że popyt na pracowników przewyższa podaż i coraz częściej to kandydat stawia warunki pracodawcom. Co robić, aby się do nich dostosować?
Według badań przeprowadzonych przez CEB Global aż 1/3 pracowników etatowych czuje brak zaangażowania ze strony pracodawcy i to właśnie skłania go do aktywnego poszukiwania nowej pracy. Jeśli dochodzą do tego takie czynniki jak brak szans na rozwój w najbliższym czasie, ciągła powtarzalność projektów i spadek satysfakcji z wykonywanej pracy – poszukiwania te są jeszcze szybsze[1].
Ciekawe wnioski można też zauważyć w raporcie IT Industry & Education in Wroclaw. Wzięło w nim udział 45 firm z Wrocławia oraz 9 uczelni, które mają w swojej ofercie informatykę lub kierunki pokrewne. Według tej analizy jest wiele czynników, które świadczą o atrakcyjności oferty konkretnego pracodawcy w branży IT. Na pierwszym miejscu ceni się możliwość pracy zdalnej (84%) i elastyczny czas pracy (91%). W wielu firmach elementy te są na stałe wpisane w programy wspierające zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Na kolejnych miejscach uplasowały się świadczenia związane z kształceniem specjalistycznym – szkolenia technologiczne (78%), konferencje branżowe (73%), dofinansowanie egzaminów umożliwiających otrzymanie certyfikatów (60%). Jest to oczywiste, zwłaszcza w środowisku, w którym tak bardzo ceni się umiejętności techniczne i kompetencje odpowiadające aktualnemu zapotrzebowaniu na rynku. Pracodawcom zależy także na rozwoju kompetencji miękkich swoich pracowników. W szkolenia z tego zakresu inwestuje 62% organizacji – to niezbędne zwłaszcza w przypadku zespołowych prac nad projektami.
W branży IT można też często spotkać się z polityką BYOD (Bring Your Own Device) – 40% wskazań. Według jej zasad, pracownicy mogą korzystać w miejscu pracy i na potrzeby pracy z własnych urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów itp.). Na kolejnych miejscach są takie elementy jak polityka work – life balance (36%), pomoc w relokacji (36%), dofinansowanie edukacji (22%), a zestawienie zamykają staże zagraniczne (7%)[2].
W artykule „Wymarzone miejsca pracy w branży IT” przytaczaliśmy wyniki badania, w którym ankietowani odpowiadali na pytanie „Czy istnieje idealny pracodawca”? Okazało się, że tak. Powinien on posiadać unikalne i wyjątkowe know-how, które wzbogaci wiedzę pracowników (aż 91% wskazań). Dodatkowo, ważne jest zapewnienie odpowiedniego wynagrodzenia (też wysoko – 88% wskazań) oraz dobrej i przyjaznej atmosfery w pracy (76%). Liczy się również stabilność zatrudnienia (61%), oraz nowoczesne narzędzia pracy (52%). Dla 36% pracowników ważna jest równowaga pomiędzy pracą, a życiem prywatnym. Pozostałe cechy idealnego pracodawcy takie jak społeczne zaangażowanie firmy oraz benefity otrzymały dużo mniejszą liczbę wskazań[3].
Poniżej chcemy rozwinąć te cechy idealnego pracodawcy, które powtarzają się wśród wypowiedzi pracowników z sektora IT.
Elastyczność
Ceniony pracodawca potrafi zarządzać firmą tak, aby była ona dostosowana do oczekiwań branży i personelu. W stosunku do kadry elastyczność dotyczy głównie możliwości wybrania formy współpracy i pracy zdalnej. Jeśli pracodawca obdarzy pracownika zaufaniem i da mu większą swobodę podejmowania decyzji, to nie tylko przyczyni się to do wzrostu komfortu pracy, ale także do zachowania większej równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Co w dłuższej perspektywie powinno przełożyć się na przywiązanie pracownika do firmy i osiąganie lepszych wyników.
Rozwój
Nie tylko umiejętności technicznych, ale również pasji i zainteresowań. Szansa na uczestniczenie w prestiżowych konferencjach, szkoleniach i projektach zawsze jest dodatkową atrakcją. Duże znaczenie ma również inwestowanie w określone umiejętności danego pracownika i rozwijanie jego potencjału we właściwym kierunku. Jeśli widać, że ktoś źle się czuje w pracy w danym zespole, czy przy wykonywaniu niektórych zadań, to jest szansa, że w innym dziale będzie sobie radził zdecydowanie lepiej. Przeniesienie pracownika może przynieść korzyści dla wszystkich. Jeśli chodzi o rozwój zainteresowań, to coraz większą popularnością cieszą się dofinansowania różnego rodzaju kursów, firmowe zajęcia sportowe, czy też kółka zainteresowań – a to z kolei dobry sposób na integrację pracowników.
Transparentność zarobków i przyznawania premii
Przejrzyste zasady należy ustalić już na samym początku współpracy, żeby później nie było przykrych niespodzianek. Plusy takiego podejścia są oczywiste: pracownik zdaje sobie sprawę z tego, że jego aktywność jest wynagradzana w zależności od zaangażowania i efektów, pracodawca nic nie zataja (co może być nieprzyjemne, jeśli temat zarobków zostanie podjęty na forum publicznym) i co więcej – pracownik ma kompletne informacje co powinien robić, aby zarobić więcej. Jeżeli firma oferuje benefity pozapłacowe, również zasady ich przyznawania powinny być dokładnie sprecyzowane. Za dobrą praktykę można także uznać podejście, w którym to pracodawca dodatkowo dzieli się zyskami osiągniętymi dzięki efektywnej pracy swojego personelu.
Benefity
Pakiety medyczne i sportowe to już teraz podstawa. Pracodawcy prześcigają się tylko w pomysłach, co jeszcze nowego można byłoby zaproponować. Dofinansowania do relokacji, wczasów, zajęć kulturalnych, różnorodne posiłki, kursy językowe (także dla dzieci) – możliwości jest wiele.
Innowacyjność i postępowość – to brzmi dumnie!
Przede wszystkim w przypadku projektów. Dla wielu pracowników to kluczowy element przy wyborze nowego miejsca pracy. Liczy się możliwość uczestniczenia w przełomowych inicjatywach, korzystanie z najnowszych technologii i sprzętu. Nie bez znaczenia pozostaje także otwartość organizacji na wprowadzanie najnowszych rozwiązań i praca dla kluczowych klientów. Nowe wyzwania sprawiają, że pracownik nieustannie uczy się czegoś nowego i nie jest mu straszne wypalenie zawodowe.
Atmosfera
Dobra atmosfera to jeden z czynników pozwalający na zatrzymanie specjalistów. Jeśli w firmie panuje sytuacja, w której pracownicy czują się komfortowo i swobodnie rozmawiają o swoich potrzebach, to możemy mówić o sporym sukcesie. Ważna jest także sama integracja pracowników. Jeśli czują się dobrze we własnym towarzystwie i często spędzają wspólnie czas nawet po pracy, to jest mała szansa, że będą szukać nowych znajomości gdzieś indziej. Dobra atmosfera to także kontakty na linii pracownik – pracodawca. Tu liczą się głównie szczera komunikacja, okazywanie empatii, otwartość na pomysły, informowanie o postępach nad projektami i udzielanie informacji zwrotnej.
Wypracowana ceniona marka
Wysoka pozycja pracodawcy na rynku i jego renoma to kolejny wabik na specjalistów IT. Na Employer Branding składają się głównie takie czynniki jak: obecność przedstawicieli firmy na wydarzeniach związanych z branżą, strona firmowa www, profil w mediach społecznościowych, blog firmowy, obecność ekspertów z firmy w programach telewizyjnych, radiowych oraz ich wypowiedzi w prasie, ogół działań public relations, uczestnictwo w prestiżowych konkursach, styl zarządzania, kultura pracy, stabilność finansowa i opinie krążące o firmie w środowisku.
Odpowiednio przeprowadzony proces rekrutacyjny
A z nim niewątpliwie wiążą się właśnie opinie, które krążą w środowisku branżowym. Rekrutacja to tak naprawdę moment, w którym potencjalny pracownik, a może nawet późniejszy klient ma styczność z firmą „twarzą w twarz”. Ważne, aby proces rekrutacji był prowadzony przez osoby kompetentne, ponieważ to one są wówczas wizytówką organizacji. Pracownicy działu HR powinni zadbać nie tylko o odpowiednią atmosferę i poziom konwersacji podczas rozmowy, ale również o prawidłowość oferty pracy, sprawne przeprowadzenie selekcji, feedback i późniejszy proces adaptacyjny.
Właściwe kompetencje kadry kierowniczej
Czasem nic nie potrafi bardziej zdenerwować niż przełożony, który nie ma odpowiednich umiejętności technicznych, zdolności do zarządzania zespołem, czy też nie reaguje na prośby i oczekiwania pracowników. Odpowiednie podejście i kompetencje miękkie mogą czasem zmotywować pracowników lepiej niż premie finansowe, a wiedza techniczna przydaje się w rozumieniu podejścia do projektów.
Misja, wizja, cele
Ważna jest również jasna wizja rozwoju firmy, to jakie miejsce na rynku organizacja chce zająć w najbliższym czasie, jakim projektom się poświęcić i w co angażować najwięcej sił. Istotny nacisk powinien być położony także na określenie celów – zarówno długo, jak i krótkoterminowych. Dobrym rozwiązaniem jest tworzenie planów na przyszłość wspólnie z pracownikami z różnych działów. Poczują się oni ważni i docenieni, a szefowie poznają ich zdanie na temat możliwość realizacji poszczególnych działań. Co więcej – zespołowe planowanie rozwoju wpływa na zwiększenie zażyłości z organizacją, a dodatkowo pracownicy czują się bardziej odpowiedzialni za to, gdzie będzie firma za kilka lat.
A skąd tak duży popyt na specjalistów IT w Polsce?
Już w 2010 roku w naszym kraju było zatrudnionych ok. 100 tys. specjalistów w sektorze informatycznym (bez uwzględnienia handlowców, pracowników sieci dystrybucyjnej). Wtedy główne powody były dwa: sława polskich ekspertów na arenie międzynarodowej dzięki zajmowaniu najwyższych miejsc w konkursach dla programistów np. Imagine Cup czy Central European Programming Contest (CEPC). Po drugie, Polacy mieli mniejsze wymagania dotyczące wysokości zarobków. Sytuacja uległa znacznej zmianie, kiedy nad Wisłą otworzyły swoje filie firmy takie jak Microsoft, Google, HP, Oracle, SAP czy IBM[4]. Na rynku zaczęło brakować specjalistów, a uczelnie nie nadążały z kształceniem odpowiedniej ilości pracowników. I taka sytuacja utrzymuje się do dziś.
A jakie cechy według Was powinien posiadać idealny pracodawca? Co jeszcze powinno znaleźć się w naszym artykule? Zachęcamy do podzielenia się swoją opinią w komentarzach!
IT-Leaders.pl to pierwsza na rynku platforma łącząca Specjalistów IT bezpośrednio z pracodawcami. Anonimowy, techniczny profil i konkretnie określone oczekiwania finansowe to tylko niektóre z cech wyróżniających platformę. Zarejestruj się i zobacz jak Cię widzi pracodawca.