Jak dotąd już ponad 120 mld dol. przeznaczono na inwestycje pod hasłem metaverse. W dodatku 79% konsumentów aktywnych w wirtualnym świecie dokonało choć jednego zakupu, a jedna czwarta korporacji prognozuje, że do 15% rocznych przychodów będzie pochodzić właśnie z wirtualnych światów. I stanie się to już w ciągu najbliższych 5 lat. Jak konkretnie będzie wyglądał metaverse i dlaczego ten rynek na pewno się rozwinie?
Co konkretnie kryje się pod słowem „metaverse”? Najprościej rzecz ujmując, to kolejna iteracja internetu. Taka, która płynnie łączy nasze cyfrowe i fizyczne życie. Metaverse, a po polsku metawersum, to internet, którym ekscytują się milenialsi i jeszcze młodsze pokolenia. Obecnie ciągle jest dość wcześnie i nie ma jeszcze bardzo popularnego, głównego metawersum – jest raczej kilka mniejszych. Mimo to, jak podaje McKinsey, wśród osób, które już teraz korzystają z tych platform aż 60% robi to codziennie. Natomiast 95% liderów biznesu spodziewa się, że w ciągu pięciu do dziesięciu lat metaverse będzie miał pozytywny wpływ na ich branżę. I firmy oraz inwestorzy nie tylko tak mówią, ale również w to wierzą – dowodem jest ponad 120 mld dol. inwestycji, które trafiły już do metawersum w tym roku. Dla porównania w 2021 r. było to 57 mld dol.
Sprawdź: BPM
McKinsey uważa, że do 2030 r. cały sektor metaverse może osiągnąć wartość nawet 5 bln dol. Eksperci są też zdania, że cały sektor ma potencjał na bardzo dynamiczny wzrost w nadchodzącej dekadzie, który obejmie również inne segmenty, takie jak towary konsumpcyjne, handel detaliczny, usługi finansowe, technologie, produkcję, a także opiekę zdrowotną. Do 2030 r. nawet 50% spotkań na żywo może odbywać się w metawersum, a dodatkowo 80% biznesów sprzedażowych będzie miało mniej lub więcej do czynienia z tym środowiskiem – i tam będą ich klienci.
Metaverse to przyszłość
Pod tym hasłem kryje się jednak nie tylko jedna, ale wiele platform. W dodatku bardzo zróżnicowanych. Obecnie być może najgłośniej mówi się o Meta (Facebook) i planach firmy na stworzenie własnego metawersum. Ale takich wirtualnych światów jest i będzie więcej. Co dokładnie składa się na metaverse?
1. Treści i doświadczenia
Podstawą są oczywiście treści, a co za tym idzie – praca programistów, artystów i wielu innych specjalistów. Treści wzbogacają wrażenia w cyfrowym świecie i są dostarczane za pośrednictwem odpowiednich aplikacji. To mogą być aplikacje do nauki, spotkań służbowych czy choćby do celów rozrywkowych, np. koncertów.
Do tego potrzebne są konkretne wirtualne światy. Miejsca, gdzie będziemy mogli się zalogować, stworzyć swój awatar i wchodzić w interakcje z innymi. Trochę jak w grze The Sims, gdzie każdym „simem” byłaby jedna osoba.
2. Platformy
Aby wejść do metawersum potrzebne są też odpowiednie platformy. Po pierwsze, takie dla użytkowników końcowych – tutaj niezbędne okażą się przeglądarki internetowe, specjalne sklepy czy wyszukiwarki wizualne. Odpowiednie rozwiązania dopiero powstają i nie są jeszcze zbyt popularne.
Po drugie, potrzebne są też platformy programistyczne dla twórców poszczególnych usług i treści. Jeśli chcemy tworzyć nowoczesne, cyfrowe światy, muszą być one atrakcyjne niczym gry klasy AAA. Tak więc potrzebne są silniki gamingowe, rozwiązania AI, czy narzędzia do automatyzacji.
3. Infrastruktura i sprzęt
Urządzenia, systemy operacyjne, akcesoria – wszystko to jest kolejną niezbędną częścią metawersum. Gogle do VR (virtual reality) nie są obowiązkowe, ale na pewno zapewniają, przynajmniej obecnie, najlepsze wrażenia. Pozwalają bowiem naprawdę „zanurzyć” się w innym świecie, choć raczej na sesje nie dłuższe niż 1 godz. (później wiele osób odczuwa już dyskomfort).
Zobacz: Testy automatyczne
Do tego potrzebna jest infrastruktura – konkretnie chmura, ale też rozwiązania sieciowe. Bez nich żaden metaverse nie może istnieć.
4. Rozwiązana dodatkowe
I są jeszcze co najmniej trzy grupy rozwiązań dodatkowych. Pierwszym jest bezpieczeństwo i związane z nim usługi. Użytkownicy będą chcieli zadbać o prywatność i bezpieczeństwo swoich danych. Drugim jest tożsamość – awatar będzie naszą cyfrową tożsamością i będzie to bardzo cenne aktywo. Na pewno powstanie wiele serwisów, które skoncentrują się na samym tworzeniu awatarów.
Trzeci z elementów to systemy płatności i same sposoby monetyzacji. Cóż, na metaversie firmy będą chciały przede wszystkim zarobić, więc rozwiązania finansowe też są konieczne.
Jeśli zadbamy o powyższe składowe, mamy gotowy metaverse. Już na pierwszy rzut oka widać, jak dużo jest tutaj szans biznesowych i opcji na dalszy rozwój. Czekamy z niecierpliwością na nowe, ciekawe projekty.
IT-Leaders.pl to pierwsza w Polsce platforma łącząca Specjalistów IT bezpośrednio z pracodawcami. Anonimowy, techniczny profil i konkretnie określone oczekiwania finansowe to tylko niektóre z cech wyróżniających platformę. Zarejestruj się i zobacz jak Cię widzi pracodawca.