Rynek kandydata i ogromna konkurencja powodują, że firmy muszą wkładać coraz więcej wysiłku w proces pozyskiwania ekspertów IT. Z pomocą może przyjść strategia budowania odpowiedniego wizerunku organizacji w sieci, oparta na koncepcji Employer Branding.
 Aby skutecznie rekrutować, daj się poznać z dobrej strony!

Z badań[1] wynika, że najpopularniejszym źródłem wiedzy o potencjalnym pracodawcy jest jego strona internetowa – zagląda na nią aż 70% kandydatów, a co trzeci z nich kieruje się prosto do zakładki „Kariera”. A jakie informacje są najbardziej pożądane? Okazuje się, że najistotniejsza jest wiedza na temat możliwości rozwoju kariery w danej organizacji – taką odpowiedź wskazało aż 78% badanych. Jeśli więc firma inwestuje w dodatkowe kursy i szkolenia – dobrze jest o tym poinformować. Dla 44,5% badanych ważna jest wiedza na temat organizacji ich codziennego dnia w pracy, a co 4. ankietowany szuka informacji na temat dodatkowych benefitów, które firma oferuje jako dodatek do wynagrodzenia. A jeśli potencjalna kadra tak skrupulatnie przeszukuje Internet, to pracodawca tym bardziej powinien zadbać o to, żeby informacje, które można znaleźć na jego temat były odpowiednie.

Stronie można też pomóc, aby była lepiej widoczna

Chyba każdemu pracodawcy zależy na tym, żeby jego strona była widoczna jak najwyżej w wynikach wyszukiwania po wpisaniu chociażby takich haseł jak „nazwa firmy”, czy „nazwa firmy opinie”. Trzeba więc pamiętać o zasadach SEO (ang. search engine optimization), dzięki którym poszczególne wyszukiwarki internetowe będą patrzeć przychylnym okiem na naszą witrynę. Google, tak jak nauczyciele w szkole, ocenia strony internetowe i przyznaje im punkty. Za co można dostać pozytywne stopnie? Poniżej kilka przykładów:

  1. Strona powinna być dostosowana do urządzeń mobilnych.
  2. Treść występująca na stronie powinna mieć odpowiednie nasycenie słów kluczowych. Użycie słowa kojarzonego z naszym produktem np. „oprogramowanie” nie powinno występować więcej niż dwa razy na 800 znaków.
  3. Brak duplikatów, czyli treści, które powielają się wewnątrz serwisu lub są dostępne poza nim.
  4. Bieżące aktualizowanie strony. Dodawanie nowych treści, produktów, prowadzenie bloga firmowego.
  5. Do strony powinny kierować odpowiednie linki. Najlepiej takie z wartościowych serwisów, blogów i katalogów. Ważna jest jakość, a nie ilość.
  6. Odpowiednie opisywanie grafik.
  7. Właściwe uzupełnienie tytułów i nagłówków, kodu źródłowego.

Optymalizacja strony pod wyszukiwarki internetowe to skomplikowany proces. Warto oddać działania związane z SEO specjalistom, ponieważ stosując niewłaściwe praktyki możemy narazić stronę na karę. A to w konsekwencji może doprowadzić nawet do usunięcia witryny z wyników wyszukiwania.

Co jeszcze jest ważne w strategii budowania Employer Brandingu w Internecie?
Zainwestuj w blog firmowy

Można na nim umieszczać ciekawostki z branży, artykuły o nowościach. Zgodnie z trendami, odbiorcom należy dostarczyć publikacje, które mogą im się przydać – dzielenie się wiedzą jest niezwykle istotne. A wyszukiwarki naprawdę cenią wartościowe treści. Artykuły służą także budowaniu społeczności wokół firmy, poprzez umieszczanie odnośników do publikacji w mediach społecznościowych. Co więcej – firmowe blogi pomagają budować autorytet: nie tylko przedsiębiorstwa, ale także ekspertów, którzy wypowiadają się w tekstach. Świetnym przykładem prowadzenia bloga firmowego są chociażby działania poznańskiej firmy Sunrise System[2].  Można tam znaleźć zarówno porady czysto branżowe, jak również informacje na temat angażowania się pracowników w akcje charytatywne, czy wiadomości na temat funkcjonowania firmy. Innym dobrym przykładem na generowanie nowych treści są działania podejmowane przez firmę Sii[3]. Z dedykowanej zakładki można dowiedzieć się m.in. o nowych aktywnościach przedsiębiorstwa, szkoleniach oraz o tym, że Sii wspiera kobiety interesujące się nowymi technologiami.

Media społecznościowe mają ogromny potencjał!

Ale żeby dobrze go wykorzystać, trzeba działać z głową. Inaczej można sobie tylko zaszkodzić. Social media to doskonałe miejsce do budowania odpowiedniego wizerunku marki i komunikacji z internautami. I o ile nie mamy większego wpływu na to, co pisze się o naszej firmie poza jej oficjalnymi stronami, to profil w mediach społecznościowych pozwala na większe kontrolowanie sytuacji. Należy pamiętać także o kilku innych kwestiach. Po pierwsze: elementy graficzne prezentowane na portalach społecznościowych powinny być spójne z tym, co można znaleźć na stronie www. Po drugie: komunikację dobrze jest dopasować indywidualnie do każdego z kanałów i jego potrzeb, a energię wkładać głównie w portal, gdzie przebywa najwięcej potencjalnych interesantów[4,5]. Po trzecie: bardzo ważna jest regularność i jakość wpisów! Najlepiej publikować nowe treści co najmniej dwa razy w tygodniu.

Artykuły powinny dotyczyć głównie tematów branżowych. Pozostała aktywność może skupiać się na: udzielaniu się w dyskusjach eksperckich, dzieleniu się wartościowymi wpisami, zdobywaniu kontaktów biznesowych [4,5]. Po czwarte: ponieważ internauci szukają informacji o firmie dosłownie wszędzie, nie można pominąć sprawdzenia profili obecnych pracowników. Jeśli nie wszystkich, to przynajmniej tych najważniejszych, o których można znaleźć najwięcej informacji. Po piąte: można też pokusić się o tworzenie akcji z nutką humoru, które mają szansę stać się viralami. Na ciekawy pomysł wpadł ostatnio Microsoft Polska, udostępniając cykl krótkich filmików z dziećmi i komputerami w roli głównej. Materiały pokazujące, jak maluchy używają komputerów mają wiele pozytywnych komentarzy[6].

Obraz wyraża więcej niż tysiąc słów, czyli wideomarketing

Za pomocą treści wizualnych możemy szybko dopomóc naszemu wizerunkowi, a to głównie dlatego, że obrazy są lepiej przyswajalne i szybciej zapamiętywane niż tekst. Film może więc posłużyć zarówno do prezentacji produktów i usług, jak i pokazać życie firmy. Z badań[7] wynika, że dla potencjalnych pracowników ważna jest atmosfera panująca w przedsiębiorstwie. Kandydaci chętnie zapoznaliby się z materiałami, które pokazują firmę od środka (19%), wypowiedzi pracowników (15%), a także inicjatywy wspierane przez pracodawcę (10%). Warto także zainwestować w edukacyjne materiały wideo, którymi można podzielić się nie tylko w social mediach, ale także na blogu firmowym. Nie sposób również nie wspomnieć o tym, że wideomarketing jest zdecydowanie tańszy niż pozostałe formy reklamy, takie jak kampanie telewizyjne, czy prasowe. I wygrywa, jeżeli chodzi o interaktywność.

Działania Public Relations

Przekładają się na „kontrolowany” rozgłos. A jeśli mowa o jakiejkolwiek popularności, to warto zaufać specjalistom. Bo co raz trafi do Internetu, już tam zostaje. Eksperci od PR-u powinni zadbać głównie o:

  • kontakty z dziennikarzami,
  • prowadzenie biura prasowego zawierającego łatwo dostępne i aktualne informacje,
  • pozycjonowanie wybranych ekspertów, którzy będą wypowiadać się w komunikatach prasowych, a także występować w nagraniach telewizyjnych, czy radiowych,
  • opinie, jakie można znaleźć na temat firmy.

Warto pamiętać o tym, że artykuły przesyłane do mediów nie mogą być zbyt nachalne i powinny traktować o nowościach w branży oraz dotyczyć analizy najważniejszych, aktualnych wydarzeń.

Kreowanie wizerunku to ciężka praca. Ale się opłaca

Budowanie wizerunku marki w Internecie nie jest łatwym zadaniem. Przede wszystkim należy uzbroić się w cierpliwość, być spójnym w działaniach oraz nie ignorować potrzeb internautów. Jeśli będziemy konsekwentnie dążyć do celu poprzez umieszczanie właściwych treści, kontakty z użytkownikami, budowanie sieci partnerskiej – możemy być pewni, że te działania zaowocują w przyszłości.

IT-Leaders.pl to pierwsza na rynku platforma łącząca Specjalistów IT bezpośrednio z pracodawcami. Anonimowy, techniczny profil i konkretnie określone oczekiwania finansowe to tylko niektóre z cech wyróżniających platformę. Zarejestruj się i zobacz jak Cię widzi pracodawca.

[1] Badanie MonsterPolska.pl 2016, serwisy.gazetaprawna.pl/praca-i-kariera/artykuly/994291,rekrutacja-informacja-o-pracodawcy.html.

[2] www.sunrisesystem.pl/blog

[3]sii.pl/aktualnosci

[4] nowymarketing.pl/a/13147,rola-social-mediow-w-budowaniu-marki

[5] brieftip.pl/jak-budowac-swoj-profesjonalny-wizerunek-w-mediach-spolecznosciowych/

[6] web.facebook.com/pg/Microsoft.Polska/videos/

[7] Badanie MonsterPolska.pl 2016, serwisy.gazetaprawna.pl/praca-i-kariera/artykuly/994291,rekrutacja-informacja-o-pracodawcy.html.