Storytelling to opowieść, która oparta jest na świadomym budowaniu relacji, dzięki oddziaływaniu na uczucia, emocje i wyobraźnię odbiorców. Ciekawie opowiedziana historia może być kluczem do wzbudzenia zaufania, przywiązania i zapamiętania. Tego typu przekazy świetnie sprawdzają się w branżach takich jak HR, czy marketing, gdzie niezwykle ważne jest przedstawienie pewnej wizji świata.
Storytelling w rekrutacjach daje nieskończone możliwości.
Wyobraźmy sobie, że pojawia się filmik, wydarzenie, czy kampania, która potrafi przykuć uwagę, skłonić do przemyśleń, a nawet zachęcić do działania. Czy nie chcielibyśmy pracować w firmie, której ta historia w jakiś sposób dotyczy? Zobaczcie, dlaczego warto snuć ciekawe opowieści.
Magia storytellingu…
Opowieści od tysięcy lat łączą ludzi i pozwalają im na budowanie więzi. Jak dobrze opowiedzieć historię, żeby odbiorca wysłuchał z uwagą i zaciekawieniem?
Istnieje wiele technik i narzędzi, które można wykorzystać.
Co warto wiedzieć o storytellingu?
- Historię możemy opowiadać np. za pomocą firmowego bloga, YouTube czy mediów społecznościowych.
- Przed stworzeniem własnej historii, warto zapoznać się z filmami i akcjami, które spodobały się odbiorcom i odniosły największy sukces. Co przyciągnęło Twoją uwagę w tych kampaniach? Co sprawiło, że najbardziej podobał Ci się właśnie ten film? Swoje spostrzeżenia można notować, a pula pomysłów urośnie sama. Pamiętaj jednak, żeby nie naśladować. Historia ma szansę porwać tłumy, o ile… nie została już wcześniej opowiedziana.
- Na początku wybierzmy bohatera naszej opowieści. Takiego, który potrafi zainspirować, zaintrygować i skłonić do myślenia. Takiego, którego chce się więcej. Postarajmy się nieco bliżej go przedstawić, tak, żeby ludzie chcieli poznać jego dalsze losy i działania. Często bohaterowie są podobni do nas, mają porównywalne problemy, podobne czynności wypełniają ich codzienny czas. Takie podobieństwo sprawia, że łatwiej możemy się z nimi utożsamić i są nam bliżsi. Bohater nie musi być idealny, ale powinien dać się polubić.
- Historie pełne emocji. Takie, które potrafią rozśmieszyć lub wzruszyć do łez. Takie, które mogą zdenerwować i skłonić do polemiki. Takie, o których opowiemy przy obiedzie z przyjaciółmi. Na pewno zapamiętamy je na dłużej.
- Co właściwie autor miał na myśli? Możemy też postawić na historie, które pozostawiają pewne niedopowiedzenia. Braki w morale skłaniają do przemyśleń, analizowania i dyskusji, a przecież o to właśnie chodzi.
- Dobrze przyjmują się historie, w których do rozwiązania jest pewien problem lub takie, gdzie dobro styka się ze złem. Wtedy publiczność kibicuje swojemu bohaterowie i trzyma kciuki za jego powodzenie. Innym pomysłem może być transformacja bohatera, moment, w którym przychodzi olśnienie, czy też nagły zwrot akcji. Pokazanie, że w szarej rzeczywistości może wydarzyć się coś niezwykłego także napawa optymizmem.
- Ciekawe historie to też takie, w których budowane jest napięcie, np. przygotowania bohatera, do ważnego wystąpienia, czy wyjazdu.
- Opowiadania z nutką tajemnicy też są mile widziane. Widzowie mogą zaangażować się wtedy w rozwiązanie zagadki.
- Jeszcze innym pomysłem może być opowiadanie historii w kilku odcinkach, czyli kilka mini seriali. Często w początkowych etapach historii nie jest nawet wiadomo, o co dokładnie chodzi, zagadka wyjaśnia się dopiero w końcowych epizodach. Do zbudowania scenariusza opowiadania można zaangażować także odbiorców – wtedy również od nich będą zależały dalsze losy postaci.
- Niektóre historie rozpoczynają się od… zakończenia. Najpierw widzimy efekt całej opowiadania i oglądamy dalej, ponieważ chcemy dowiedzieć się, jak doszło do takiego finału. I później wydarzenia zatytułowane: „tydzień wcześniej”, „trzy dni wcześniej” i dochodzimy do zakończenia. To też niezła sztuczka na przyciągnięcie uwagi.
- Pozostając w temacie zakończenia historii: dobrze jest też pisać cały scenariusz, kiedy już wiemy jak będzie wyglądało zakończenie. Łatwiej dążyć do czegoś, co jest już wiadome.
- Storytelling powinien być dopasowany do strategii komunikacyjnej marki. Dobrze jest skonsultować nasze pomysły z działem marketingu i PR. Upewnijmy się też, że historia jest spójna z dotychczasowymi komunikatami.
- Długość historii powinna być optymalna. Przekażmy to, co mamy do przekazania, ale w taki sposób, aby nie zanudzić naszego odbiorcy i nie marnować jego cennego czasu.
- Przed pokazaniem naszego dzieła szerszej publiczności, zaprezentujmy je osobom bliskim i współpracownikom. Najlepiej, gdyby były to osoby o różnych poglądach i w różnym wieku. Powinniśmy upewnić się, że nasz przekaz jest rozumiany w sposób, jaki chcemy, żeby był zrozumiały i że nikogo nie uraża, ani nie dyskryminuje. Pamiętajmy, że jeśli dany temat wydaje nam się interesujący, to nie znaczy, że zainteresuje także innych. Dobrze poznać, wiele punktów widzenia.
Inspiracje do storytellingu
W branży HR istnieje kilka głównych źródeł i inspiracji do budowania storytellingu, a oto niektóre z nich:
- Świetnym pomysłem jest historia przedstawiająca zwykły dzień z życia firmy, wzbogacona o wypowiedzi pracowników, ich wrażenia i opowieści o rozwoju ścieżki kariery. Zdanie osób, które już pracują w danym miejscu jest bardzo wiarygodne. W swoim przekazie warto umieścić także informacje o benefitach, możliwościach kreatywnego odpoczynku, czy historiach sukcesu. Nie powinno też zabraknąć elementu zaskoczenia.
- Historia, w której mocno trzeba się napracować, żeby odnieść sukces. Na finiszu czeka triumf i chwała. Ważne w tej historii jest to, że na sukcesie bohatera skorzystali także jego bliscy.
- Historia o człowieku, który jest autorytetem. Nie musi być osobą powszechnie znaną. Wystarczy, że opowiemy konkretne wydarzenie z jego życia, które pokazuje jaki jest na co dzień i jakimi wartościami się kieruje.
- Historia zaczynająca się od porażki. Bohater udowadnia, że stać go na więcej i pokazuje, że dzięki uniknięciu poprzedniego błędu, można odnieść sukces.
- Historia nawiązująca do wydarzenia, o którym jest aktualnie głośno. Może być to nawiązanie do znanego filmu, kabaretu, festiwalu, wydarzenia towarzyskiego. Ważne, żeby motyw był powszechnie znany i viralowy.
- Historię przedstawiające dążenie do wizji. Pobudzają kreatywność i zachęcają do działania.
- Historia opowiadająca o tym, że wiele sukcesów odnosi się poprzez pracę zespołową. Wsparcie zaangażowanych uczestników danego projektu, może przejść najśmielsze oczekiwania, jeśli będą działali wspólnie.
Przykłady kampanii, które podbiły serca i wywołały wiele dyskusji
Ludzie IT doceniają starania pracodawców i zwracają uwagę na to, jak budują oni swój wizerunek. Pamiętajmy, że często, poza programowaniem, są zainteresowani czymś znacznie więcej. Jeśli ich praca może zmienić rzeczywistość – to jest to!
Heineken „The Candidate”
Nie jest to opowieść kierowana konkretnie do branży IT, ale przedstawia Heinekena w tak pozytywnym świetle, że nie można o niej zapomnieć. To modelowy przykład storytellingu i dowód na to, że ciekawa opowieść z elementami zaskoczenia może sprawić, że o pomysłowości marki będzie się mówiło przez wiele lat.
Better Future
Kampania z przed paru lat gliwickiej firmy Future Processing o znaczeniu ogólnospołecznym, wyróżniona m.in. przez Employer Branding Excellence Awards i EB Kreatora. Celem akcji było dotarcie i pozyskanie specjalistów posiadających rzadkie na rynku umiejętności i kompetencje w zakresie obrazowania medycznego i algorytmiki. Innowacyjny system miał być dostosowany do codziennej pracy klinicznej, co pozwoli znacząco poprawić leczenie nowotworów. Film rekrutacyjny pokazuje, jak praca kandydata może mieć wpływ na zdrowie i życie ludzi. W ciągu 4 miesięcy trwania kampanii, do firmy spłynęło 75 CV, a zatrudnionych zostało 13 osób. Cel rekrutacyjny został spełniony w 100%. Co więcej – odbiorcami były osoby z niezwykle konkurencyjnego rynku pracownika, a projekt był bardzo specyficzny i dotyczył wąskiej dziedziny.
Historia rozpoczyna się od Hindusa, który opowiada wnuczce o swoim dzieciństwie i ukochanym przyjacielu. Dziewczynie dzięki wyszukiwarce Google udaje się odnaleźć staruszka i organizuje spotkanie dla dziadka z okazji urodzin. Opowieść, która pokazuje, jak znana wszystkim wyszukiwarka może odmienić życie zwykłego człowieka. Niezwykle wzruszająca historia, o czym świadczy wiele pozytywnych komentarzy pod filmem.
Allegro
Świąteczna kampania Allegro wzruszyła wiele osób. Historia opowiada o starszym mężczyźnie, który otrzymuje paczkę z materiałami do nauki języka angielskiego. Później przychodzi paczka z walizką. Staruszek pakuje się i wyrusza w podróż do swoich bliskich, którzy mieszkają za granicą. Dzięki swojej determinacji i nauce języka, może porozmawiać ze swoją wnuczką. Bartłomiej Nowak, z agencji Bardzo, która wymyśliła cały koncept podkreślał, że kampania nie koncentruje się na produkcie, ale na pokazywaniu jak funkcjonuje on w życiu użytkownika.
—–
Chcesz dotrzeć z Twoją kampanią do specjalistów IT?
W ekosystemie IT-Leaders, poza platformą IT-Leaders.pl zarządzamy największymi grupami na Facebooku dedykowanymi pracy IT (m.in. Praca zdalna IT), dzięki czemu pomożemy Ci dotrzeć do ponad 130 000 społeczności związanej z branżą IT! Napisz do nas na marketing@it-leaders.pl – przedstawimy Ci szczegóły naszej oferty:)
Przykład kampanii Intellias, zrealizowanej m.in. w kanałach mediowych IT-Leaders -> link do opisu kampanii.