Praca zdalna w branży IT to opcja, o którą pyta coraz więcej osób podczas rozmów kwalifikacyjnych. Nic dziwnego – oferuje ona wiele atutów, a niedogodności można zazwyczaj zniwelować poprzez zachowanie odpowiedniej samodyscypliny. Praca zdalna to także szansa dla firm, aby zaprosić do zespołu najlepszych specjalistów. Według raportu StackOverflow jednym z priorytetów dla ponad 53% programistów przy rozważaniu decyzji o nowym zatrudnieniu była właśnie możliwość pracy zdalnej[1]. Co należy wiedzieć o pracy zdalnej w branży IT?
W branży IT z pracą zdalną najczęściej nie ma problemów

Oczywiście wszystko opiera się na wzajemnym zaufaniu. Jeśli brakuje tego czynnika, ze zdalnej formy współpracy nic dobrego nie wyniknie. Pracodawcom w branży IT, w porównaniu do innych sektorów łatwiej zaakceptować pracę zdalną. A to dlatego, że w tym przypadku mogą operować wskaźnikami i wartościami granicznymi, które łatwo określić. Często wskaźniki KPI są ustalane jako wartości linijek kodu, dostarczane we wcześniej określonym czasie np. dziennie, tygodniowo, czy miesięcznie. Praktykowanym rozwiązaniem jest też wymaganie obecności w biurze przynajmniej przez jeden dzień w tygodniu – po to, żeby pracownik miał kontakt z kolegami i wiedział, co się dzieje w firmie. Na zdalną formę zatrudnienia rzadziej mogą liczyć osoby rozpoczynające swoją karierę, które są dopiero na etapie nauki i poznawania swojej profesji.

Plusy pracy zdalnej

Na niektóre z nich spojrzymy z lekkim przymrużeniem oka, ale większość będzie całkowicie na poważnie.

      + Nie marnujemy czasu na dojazdy do pracy

A to w większych miastach potrafi zająć naprawdę wiele cennych minut. Minut, które moglibyśmy przeznaczyć na pracę. Przykładowo, jeśli w Warszawie dojazd do pracy zajmuje nam 40 minut, powrót drugie tyle, doliczając do tego przygotowanie się i wyjście z domu… Wychodzi około dwóch godzin dziennie. Może i niewiele, ale mnożąc to przez około 20 roboczych dni w miesiącu robi się 40 godzin. A to już ośmiogodzinny tydzień pracy! Sprawa może wyglądać jeszcze gorzej, jeśli przeliczymy to na nasze zarobki. Z brakiem dojazdów do pracy wiąże się także możliwość zamieszkania daleko od centrum miasta lub na wsi. Podziwianie pięknych widoków za oknem połączone z solidną pensją wpływającą na konto – czego chcieć więcej?

      + Praca w dużej firmie nie jest dla każdego

Niektórych denerwuje, innych stresuje. Ile charakterów, tyle możliwości. A co w pracy biurowej irytuje najbardziej? Pracownicy wymieniają czynniki, które mogą wiązać się także z pracą zdalną, ale w domowym zaciszu są jakby mniej widoczne. W korporacjach zauważa się głównie brak indywidualnego podejścia do personelu, brak realnego wpływu na projekt, utrudnioną komunikację z przełożonym i długi proces decyzyjny.

      + Brak biurowych czynników rozpraszających

praca-zdalna-w-branży-it-2

Mowa tu o obowiązkowych spotkaniach, konferencjach, burzach mózgów, wspólnych posiłkach, pogadankach z kolegiami, spotkaniach w przestrzeni kreatywnej… Wymieniać można długo, a wszystko to wpływa na luki w harmonogramie pracy i może rozkojarzyć pracownika skupionego na wykonywaniu zadania.

      + Lepszy sprzęt, bo własny

 

Programiści najczęściej wolą korzystać ze swoich komputerów, ponieważ są one bardziej spersonalizowane niż te w pracy. Używają także aplikacji i programów, które najbardziej im odpowiadają.

       + Możliwość załatwienia spraw prywatnych

Skoro i tak wiemy, jaką pracę mamy do wykonania, to możemy ją rozplanować w ten sposób, żeby wywiązać się na czas. A przy okazji nic nie stoi na przeszkodzie, żeby załatwić kilka spraw w godzinach, w których mówiąc wprost – pracują inni. Urzędy, lekarze, biura – zdecydowanie łatwiej się do nich dostać od godziny 8 do 16.

       + Możliwość opieki nad dzieckiem

To rozwiązanie zdecydowanie nie dla wszystkich. Co innego, jeśli dziecko zachorowało i przypilnujemy go przez tydzień, a co innego gdy cały czas przebywa z nami w domu. Jeśli chodzi o najmłodszych, zdecydowanym plusem są elastyczne godziny pracy (odebranie z przedszkola, wizyta u lekarza), ale raczej nie opieka na stałe.

      + Dowolne miejsce na świecie

 

Zazwyczaj nie istnieje ograniczenie takie jak konkretne miejsce zampraca-zdalna-w-branży-it-5ieszkania. Branża IT oferuje możliwość wykonywania zadań z dowolnego miejsca na świecie, bez konieczności bycia uzależnionym od lokalizacji pracodawcy. W przypadku sektora IT uniwersalnym językiem obowiązującym w branży jest angielski, więc bariera komunikacyjna nie stanowi problemu.

      + Różnorodność firm i projektów

Praca zdalna to znacznie większe możliwości dla pracownika pod względem ilości firm, dla jakich może pracować. A to przekłada się także na wielość tworzonych projektów i poznanie międzynarodowych zespołów specjalistów. Praca zdalna wpływa też na konkurencyjność wynagrodzeń na rynku IT. Pracodawcy również mają z takiej formy zatrudnienia wiele plusów. Pula kandydatów o konkretnych kwalifikacjach jest dużo większa i mają już oni zapewnione miejsce do pracy.

Minusy pracy zdalnej

Są to zazwyczaj kwestie, w których osoba źle zarządzająca czasem i niemająca silnej woli może sobie nie poradzić. W domu zawsze jest coś do zrobienia, czyli w tym przypadku rygor czasowy jest naprawdę ważny.

  • Domowe czynniki rozpraszające

    praca-zdalna-w-branży-it-6

Dzieci, prace domowe, załatwianie spraw prywatnych – powodów, żeby nie pracować znajdzie się całkiem sporo. Rozwiązaniem, które może pomóc jest np. zorganizowanie sobie w jednym z pokoi domowego biura, w którym nie będzie czynników rozpraszających. Coraz popularniejsze są również tzw. przestrzenie coworkingowe. Dają one możliwość indywidualnej lub wspólnej pracy w wynajętym pomieszczeniu, a wykorzystywane są głównie przez freelancerów.

  • Brak kontaktu z kolegami z pracy i kulturą organizacji

Z tą kwestią wiąże się kilka głównych czynników. Jednym z nich jest mniejsza możliwość wymiany poglądów na temat aktualnie wykonywanych projektów, czy nowinek z branży. Inni tęsknią też za wspólnymi posiłkami i spotkaniami w pokojach relaksu. Brak zespołowej atmosfery może skutkować zmniejszoną motywacją. Przebywanie w domu ułatwia także zapomnienie o ważnych kwestiach związanych ze specyfiką funkcjonowania firmy i jej wartościami.

  • Awaria sprzętu

Oczywiście może się zdarzyć również w biurze. W przypadku pracy zdalnej mamy jednak ograniczoną możliwość urządzeń do wykorzystania. A to oznacza, że sprzęt zamienny jest trudniej dostępny.

  •  Bezpieczeństwo danych

Praca w trybie zdalnym może nie być dobrym rozwiązaniem w przypadku stanowisk, w których ma się do czynienia z ryzykiem zagrożenia bezpieczeństwa danych. Chodzi głównie o pracę przy kluczowych informacjach finansowych lub innych danych tzw. wrażliwych.

  • Mniejszy wpływ na projekt i decyzyjność

Będąc w firmie bardziej możliwe jest to, że moglibyśmy zabrać głos na bieżąco w sprawie aktualnie wykonywanych działań. Prawdopodobnie mniej czasu zajęłoby nam również oczekiwanie na odpowiedź od przełożonego, czy kolegów, jeśli mijalibyśmy ich co jakiś czas na korytarzu. A tak pozostaje być cierpliwym.

 

  • Opuszczenie szkolenia

Oczywiście, jeśli pracodawcy zależy na poszerzaniu wiedzy pracownika, to powinien zadbać o jego obecność na ważnych, branżowych szkoleniach. Może się jednak zdarzyć, że ze względu na pracę zdalną, pracownika ominie istotny kurs.

Jak najlepiej zorganizować pracę zdalną?
  • Zadania dla lidera zespołu

Czyli kilka sposobów, które na pewno przydadzą się przełożonym i Project Managerom. Dobrym pomysłem jest przede wszystkim synchronizacja godzin pracy. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć sytuacji, w której nieobecność jednej osoby wpływa na opóźnienie projektu. Jeśli nie jest to możliwe, chociażby ze względu na różną strefę czasową, to niech w zbliżonych godzinach pracuje jak najwięcej osób. Kierownicy zarządzający projektem powinni też ustalić minimum jedno (większa ilość może rozpraszać i zaburzać rytm pracy) rozmowę czy wideokonferencję wszystkich członków zespołu w ciągu dnia. Wówczas można zadawać pytania i poruszać najbardziej nurtujące kwestie dotyczące projektów. Osoby, które wspólnie pracują powinny też wymieniać się harmonogramami, plikami, materiałami odnośnie projektu, wynikami rozmów z klientami… A zadaniem kierownika jest stworzenie miejsca, w którym wszelkie informacje będą bezpieczne.

  •  Zadania dla pracownika

Dla osób pracujących zdalnie koniecznością jest dobra organizacja czasu pracy. Bez tego ani rusz. Jak sobie pomóc? Należy zaplanować harmonogram dnia, a najlepiej całego tygodnia. Pozwoli to na rozłożenie zadań w czasie tak, aby wyrobić się z deadline’m i uniknąć sytuacji, w których jednego dnia mamy zaplanowane 2 godziny, a drugiego praca zajmuje większość czasu. Powinien istnieć także podział na zadania związane z pracą i z domem – zdrowa równowaga musi zostać zachowana. Pomóc może właśnie zaaranżowanie jednego z pokoi na biuro. Niektórzy posiadają też osobny sprzęt do pracy i osobny przeznaczony do użytku osobistego. Ten drugi nie powinien rozpraszać uwagi w trakcie pracy – najlepiej, jeśli znajduje się w innym pomieszczeniu. Nie należy także instalować programów służbowych na osobistym komputerze. I odwrotnie – aplikacje rozrywkowe nie powinny zajmować miejsca na sprzęcie „biurowym”. Niezwykle ważnym aspektem jest także omówienie zasad pracy zdalnej z pracodawcą jeszcze przed wykonywaniem obowiązków.

Do głównych elementów należą:

  • ilość dni w tygodniu, w jakich świadczymy pracę zdalnie – codziennie lub w określone dni,
  • możliwość korzystania z pracy zdalnej „na żądanie”, gdy zachodzi taka potrzeba,
  • dodatkowe płatności np. zwrot kosztów za prąd, Internet itp.,
  • elastyczne godziny pracy,
  • obowiązkowe spotkania w biurze lub wideokonferencje,
  • KPI, czyli wskaźniki oraz harmonogram dostarczania efektów pracy, na podstawie których będziemy rozliczani.
Freelancer i kontakt z klientem

Osoby, które pracują na własny rachunek także powinny pamiętać o kilku zasadach, jeśli chcą utrzymać klientów przy sobie. Przede wszystkim należy już na samym początku powiadomić zleceniodawcę, że pracujemy zdalnie. Dobrze widziane jest także przekazywanie na bieżąco postępu prac we wcześniej umówionej formie. Klient czuje się wtedy uczestnikiem projektu i ma świadomość, że działania postępują zgodnie z harmonogramem. Freelancer powinien także dbać o właściwe relacje: oddzwaniać na czas, odpowiadać na maile i informować, jeśli wyniknęły jakiekolwiek komplikacje. W przypadku firmy jednoosobowej nie ma kto zastąpić pracownika, więc klient powinien wiedzieć jak najszybciej, że deadline jest zagrożony.

Narzędzia, które pozwalają zorganizować pracę na odległość:

Jeszcze kilka lat temu praca zdalna nie była możliwa. Ciężko wyobrazić sobie sytuację, kiedy komunikujemy się z szefem czy zespołem za pomocą poczty tradycyjnej. Na szczęście obecnie ten problem nie istnieje. Oto kilka narzędzi, które niewątpliwie mogą ułatwić pracę zdalną:

Skype[2]: wideokonferencje, spersonalizowany adres URL spotkania, nagrywanie spotkań, udostępnianie ekranu, wyciszanie jednego lub kilku uczestników czy przekazywanie roli prowadzącego, automatyczne przycinanie obrazu i śledzenie ruchów głowy, sporządzanie notatek do prezentacji w programie PowerPoint — wszystko to w ramach współpracy w czasie rzeczywistym nawet z 250 osobami.

Join.me[3]: wideokonferencje, dzielenie się ekranem, które pozwala wytłumaczyć działanie niektórych programów lub zdalnie zaprezentować projekty. Istnieje wersja darmowa, ale przy abonamencie otrzymać można nielimitowane rozmowy w technologii VoIP.

Trello[4]: tworzenie list pomysłów, rzeczy do zrobienia w trakcie prac i zrobionych; planowanie i śledzenie postępów prac, dzielenie się listami ze współpracownikami oznaczając wszystko za pomocą kolorów; aktualizacja list następuje przez proste przerzucanie kart pomiędzy nimi.

Zendesk[5]: rozwiązanie usprawniające obsługę klientów w sieci. Oprogramowanie pomaga dostarczać odpowiedni poziom customer service oraz zbudować bardziej personalne i produktywne relacje z klientami. Możliwość budowania własnych zestawów raportów i przewidywania satysfakcji klientów, rozmowy z klientami w czasie rzeczywistym.

Boomerang[6]: świetne narzędzie dla osób, które pracują w innej strefie czasowej. Może przydać się np. w przypadku wysyłania maili. Umożliwia ustawienie godziny, o której dany mail ma zostać wysłany. Wystarczy dodać go do Gmaila lub mobilnej aplikacji Gmail. Narzędzie ma także opcję przypominania o wiadomościach, kiedy będziemy ich ponownie potrzebować.

Dropbox[7] – i znika problem kopiowania plików na nośniki – dostęp do wszelkich potrzebnych materiałów można uzyskać z dowolnego komputera czy nawet telefonu komórkowego. Dropbox to wirtualny dysk, do którego dostęp mogą mieć wszyscy zaproszeni. Foldery i pliki zorganizowane są podobnie jak w stacjonarnym komputerze.

Basecamp[8] – ułatwia wspólne zarządzanie projektami i zorganizowanie czasu pracy. Możliwość rozdzielenia zadań pomiędzy poszczególnych członków zespołu, śledzenia postępów w ich wykonywaniu.

Dla jednych praca zdalna okazuje się świetnym rozwiązaniem, które otwiera prawdziwy ocean możliwości. Rozpoczynając od większego wpływu na zarządzanie swoją pracą, po różnorodność pracodawców i projektów, a także oszczędność czasu. Taka forma współpracy nie jest jednak dla wszystkich. Zdecydowanie bardziej będzie wskazana dla osób dobrze zorganizowanych i potrafiących utrzymać samodyscyplinę. Wyzwaniem dla pracodawców w tym przypadku jest zastosowanie narzędzi, które pozwolą na efektywną komunikację i zbudowanie poczucia przynależności pracownika do firmy.

A jakie Wy macie doświadczenia w kwestii pracy zdalnej? Zachęcamy do podzielenia się swoją opinią w komentarzach!

 źródło zdjęć: Unsplash.com


praca-zdalna-w-branży-it-11IT-Leaders.pl – to platforma rekrutacyjna dla sektora IT, która odwraca tradycyjne role: Kandydat – Rekruter. Szybki sposób kojarzenia kandydatów z pracodawcami i z góry znane oczekiwania finansowe sprawiają, że strony nie tracą czasu na rozmowy z niedopasowanymi firmami czy kandydatami.

Wystarczy, że raz założysz konto, określisz oczekiwania finansowe a pracodawcy sami będą do Ciebie aplikować.

Zmieniamy zasady gry. To Ty wybierasz pracodawcę!
www.it-leaders.pl

 

[1] Raport eRecruiter i Great Digital „Candidate Experience 2017”. Badanie „Candidate Experience” zostało przeprowadzone z inicjatywy eRecruiter oraz Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Partnerem badania jest Great Digital.

[2] Badanie IT-Leaders na temat Candidate Experience.

[3] Raport eRecruiter i Great Digital „Candidate Experience 2017”. Badanie „Candidate Experience” zostało przeprowadzone z inicjatywy eRecruiter oraz Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Partnerem badania jest Great Digital.