Podczas rekrutowania pracowników z pokolenia X warto zrozumieć kilka cech „iksów”. Wpływają one na osobowość tych osób, co z kolei sprawia, że możemy takim pracownikom zapewnić później pozytywne interakcje z innymi współpracownikami. Co ważne, pokolenie X ma kilka cech, o których wielu rekruterów zapomina lub nie wie.
Sprawdź: Umowa B2B
Menedżerowie często są odpowiedzialni za tworzenie zasad w miejscu pracy. Te z kolei mogą pomóc i zachęcać w osiąganiu maksymalnej produktywności, wykorzystując naturalne talenty poszczególnych osób. Albo może być wręcz na odwrót – nietrafione zasady i oczekiwania spotkają się z krytyką pracowników i będą zniechęcać do działania.
Pokolenie X – jakie są mocne strony tych osób?
Specjaliści z pokolenia X mają kilka cech, które świetnie sprawdzą się w miejscu pracy. Zanim do nich przejdziemy, krótkie wyjaśnienie. Pokoleniem X nazywamy osoby, które urodziły się od połowy lat 60. do 1980 r. „X” są zatem starsi niż millenialsi, urodzeni między 1980 a 2000.
Pracownicy pokolenia X są obecnie wysoko cenieni przez pracodawców. Podczas gdy pokolenie wyżu demograficznego przechodzi na emeryturę, a millenialsi wciąż próbują wytyczać swoje ścieżki, pokolenie X może zaoferować pracodawcom bogactwo wiedzy, doświadczenia i stabilności.
A czym cechują się „iksy”? To przede wszystkim niezależność. Osoby z tego pokolenia są często zaradne i samowystarczalne, a także przyzwyczajone do tego, że wiele rzeczy muszą robić na własną rękę. Cenią wolność i odpowiedzialność, jak również starają się samodzielnie pokonywać wszelkie wyzwania. Są dobrymi menedżerami i specjalistami.
Przedstawiciel pokolenia X świetnie poradzi sobie np. z rozwiązywaniem problemów – wypracuje rozwiązania, znajdzie odpowiedzi, uzyska niezbędne informacje. I najczęściej zrobi to samodzielnie, by kolejno zwrócić się z pomysłami do przełożonego. Takie osoby często potrafią znajdować sposoby rozwiązywania problemów, a także mają wiele pomysłów do zaoferowania.
Zobacz: Workflow
Co ważne, „iksy” cenią niezależność, co oznacza, że warto im zapewnić autonomię. To wtedy mają tendencję do osiągania lepszych wyników i pokazują, jak bardzo ich kompetencje są korzystne dla organizacji. Jeśli więc szukamy kogoś, kto jest samodzielny, kreatywny i zorganizowany, przedstawiciel pokolenia X będzie dobrym wyborem.
Pokolenie X a work-life balance
Dla „iksów” ważne jest zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Osoby te przeżyły trudne czasy ekonomiczne w latach 80. i jeśli mają obecnie środki na hobby, chcą mieć na to czas. Nie są również aż tak oddani pracodawcom, jak ich rodzice, i np. nie lubią i często nie akceptują telefonów służbowych w weekendy. Nierzadko podkreślają, że work-life balance jest dla nich ważny – i zrobią to również na rozmowie rekrutacyjnej czy bezpośrednio w CV.
Pokolenie X dobrze dostosowuje się także do zmian, a w pracy doceni nieformalne środowisko. Osoby z tych roczników doceniają dobry humor i różnorodność. Zdolność do adaptacji jest natomiast ich wielkim atutem. Dobrze sprawdzają się w rolach, które pozwalają, a wręcz wymagają nauczenia się i korzystania z wielu umiejętności, a także często są wręcz nierozerwalne ze słowem „zmiana”.
I na koniec, przedstawiciel pokolenia X na ogół nie ma problemu z technologiami cyfrowymi. Osoby te były świadkami narodzin telefonów komórkowych czy internetu, i chcą korzystać z dobrodziejstw technologii. Komputery, smartfony, tablety – tego typu urządzenia nie są żadną zagadką. „X” na pewno dobrze sprawdzi się w świecie IT.
IT-Leaders.pl to pierwsza w Polsce platforma łącząca Specjalistów IT bezpośrednio z pracodawcami. Anonimowy, techniczny profil i konkretnie określone oczekiwania finansowe to tylko niektóre z cech wyróżniających platformę. Zarejestruj się i zobacz jak Cię widzi pracodawca.