Luxoft to wiodący, globalny dostawca usług IT. Jak przyciągają najlepszych specjalistów i jakimi benefitami zatrzymują pracowników na dłużej? O tym rozmawiamy z Katarzyną Roj, szefową działu rekrutacji Luxoft w Polsce.
Luxoft to jeden z najdynamiczniej rozwijających się dostawców usług IT, 12000 pracowników w 19 krajach, to robi wrażenie. Jak Państwo doszli do tego etapu?

Jesteśmy jedną z najdynamiczniej rozwijających się firm IT na świecie. Luxoft wywodzi się z Europy Wschodniej i wciąż ma tam taką pozycję jak u nas IBM czy HP. Szybko jednak zaczął się rozrastać. Jesteśmy obecnie organizacją globalną, notowaną na nowojorskiej giełdzie (NYSE), a siedzibę mamy w Szwajcarii. Operujemy z 39 biur ulokowanych na całym świecie – w Ameryce Północnej, Meksyku, Europie Zachodniej i Wschodniej, Azji i Pacyfiku oraz Południowej Afryce. Europa Centralna jest jednym z kluczowych elementów rozwoju firmy. W tej chwili pracownicy w samej tylko Polsce stanowią jedną szóstą kadry Luxoft na całym świecie.

Historia sukcesu Luxoftu rozpoczęła się wraz z kontraktami z IBM-em i Boeingiem. Ale największy wzrost przyniosła naszej firmie współpraca z branżą finansową. Na świecie trwała ogromna cyfrowa rewolucja i giganci tacy jak Deutsche Bank, UBS czy Credit Suisse potrzebowali nowych rozwiązań i partnerów, którzy je wdrożą. Luxoft potrafił wykorzystać tę szansę. Potem pojawiły się firmy branży motoryzacyjnej, takie jak m.in. Ford, a także Telekomy. Wchodzimy również w nowe branże jak np. zdrowie czy energetyka.

W Polsce jesteśmy od 2010 roku. Zaczynaliśmy od kilkuosobowego zespołu zlokalizowanego w Krakowie. Obecnie Luxoft zatrudnia w kraju ponad 2 tys. osób w 4 miastach: w Krakowie, Wrocławiu, Warszawie i Gdańsku. W 2016 roku byliśmy jednym z dwóch najszybciej rozwijających się pracodawców IT w kraju, pod względem przyrostu zatrudnienia, według raportu Computerworld Top 200.

Na rynku polskim brakuje ok 50 tys. Jak Państwo radzicie sobie z problemem pozyskania kandydatów?

Tę lukę oczywiście odczuwamy. Idealnie byłoby dać ogłoszenie o pracę i następnego dnia przebierać w zgłoszeniach specjalistów. Tymczasem zdecydowanie rynek pracy w IT należy do pracowników i oni doskonale o tym wiedzą. Mamy jednak świadomość, że możemy im zaoferować więcej niż większość firm na polskim rynku. Często trafiają do nas osoby, które wcześniej pracowały w kilku innych miejscach i do Luxoftu przyszły z myślą, że zostaną tu na dłużej, bo słyszeli od znajomych, że warto. Jesteśmy dużą firmą, pracującą w skali globalnej nad najnowocześniejszymi rozwiązaniami. Przykładem mogą być autonomiczne samochody, IoT, Blockchain. Nawet, jeśli w Luxoft w Polsce na co dzień pracujesz dla banku, masz możliwość wzięcia udziału w międzynarodowych inicjatywach poświęconych najnowszym technologiom. Po roku pracy dajemy z kolei możliwość relokacji do jednego z centrów w 19 krajach – firma to umożliwia i wspiera. Istotne są też benefity (jak np. jeden z najbardziej rozwiniętych pakietów medycznych w firmach IT), dobra atmosfera i możliwość pracy z menadżerami, którzy naprawdę znają się na rzeczy. To wszystko pomaga nam przyciągać dobrych kandydatów.

W jaki sposób docieracie do specjalistów? Jakie są Państwa metody?

Oczywiście działamy przez wszystkie dostępne standardowe kanały i mamy bardzo prężnie działający dział rekrutacji. Jesteśmy obecni na wydarzeniach skierowanych do programistów i tworzymy własne. Przykładem są konferencje dla developerów i tzw. LoGeek Nights czyli nieformalne spotkania dla miłośników branży IT w miastach, w których Luxoft ma swoje centra.

Mocną stroną Luxoft były też zawsze wyróżniające nas na rynku kampanie employer brandingowe. Pamiętacie pączki rozdawane pod kompleksami biurowymi lub panie chodzące w futrzanych czapach? To właśnie Luxoft. Zrobiliśmy też kampanię on-line opartą o grywalizację, a w zeszłym roku zdobyliśmy 3000 wysokiej jakości aplikacji w akcji FreeTee4IT. W jej ramach można było otrzymać koszulkę zaprojektowaną przez znanych designerów w zamian za rozwiązanie trudnego testu programistycznego i wysłanie CV. Projekt ten uzyskał szereg nagród min: Employer Branding Excellence Award od HRM Institute i The Best employer branding campaign w konkursie Siła Przyciągania 2016 Pulsu Biznesu.

Mamy również bardzo dobrze zbudowany system poleceń pracowniczych z atrakcyjnymi bonusami za skuteczne zarekomendowania kandydata, który do nas dołączy. Np. za polecenie na stanowisko senior java developer osoba polecająca może otrzymać 8000 zł, a na stanowisko project managera – 10 000 zł brutto. Co równie ważne, program obejmuje nie tylko pracowników Luxoft, ale także osoby spoza firmy – one również mogą liczyć na wynagrodzenie za wsparcie nas w rekrutacji najlepszych talentów.

Jeżeli chodzi o rekrutację, to jakie cechy, kompetencje są dla Was must have?

Poszukujemy głównie pracowników z kilkuletnim stażem m.in. programistów Java, Java Script, C# czy testerów oprogramowania. Nasze oferty są skierowane również do analityków biznesowych oraz project managerów. Zwracamy uwagę przede wszystkim na umiejętności w danej dziedzinie i doświadczenie zdobyte w podobnych projektach. Znaczenie ma też umiejętność pracy w metodyce Agile, SCRUM i znajomość języków obcych. Angielski jest absolutną podstawą – pracujemy w międzynarodowym środowisku.

Dużą uwagę zwracamy też na kompetencje miękkie takie jak umiejętność pracy w grupie, zdolności menadżerskie i komunikatywność. Jesteśmy organizacją, w której dobra atmosfera i fun są wpisane w wartości firmy – dlatego ważne jest też ogólne wrażenie i chemia podczas rozmów.

A jak wygląda proces rekrutacji w Luxoft?

Najpierw odbywa się rozmowa z rekruterem, następnie rozmowa techniczna, a na końcu rozmowa z managerem. W niektórych projektach klient życzy sobie poznać kandydata przed podjęciem decyzji. Bywają rekrutacje, które kończą się błyskawicznie, niektóre wymagają więcej czasu, w zależności od kandydata i wymagań projektu.

Pracownicy branży IT są bardzo wymagający, jak Państwo utrzymujecie pracowników w Luxoft?

Niewątpliwą zaletą jest stabilność firmy, możliwość pracy przy różnorodnych projektach i świadomość, że Luxoft jest jedną z tych firm, które mają wpływ na to jak ten świat będzie wyglądał za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat. To także wspomniane wcześniej dobra atmosfera i atrakcyjne benefity. Konkretnymi przykładami tych ostatnich mogą być: opłacany w 100% pakiet medyczny, który niedawno rozszerzyliśmy o możliwość ubezpieczenia rodziców, stałe ubezpieczenie podczas podróży (niezależnie czy jest to podróż biznesowa czy w celach prywatnych) oraz pełna opieka dentystyczna. Dajemy też pracownikom możliwość wzięcia samochodu w leasing na bardzo atrakcyjnych warunkach.

Oprócz tego mamy własne centrum szkoleniowe, oferujemy udział w wybranych konferencjach branżowych. Organizujemy również liczne imprezy, wydarzenia firmowe. Działają u nas różne grupy zainteresowań w ramach których odbywają się wycieczki rowerowe czy kajakowe czy spotkania wielbicieli planszówek. Mamy też swoje drużyny sportowe: piłkarską, koszykarską i siatkarską oraz grupy skupione wokół przeróżnych zainteresowań jak np. druk 3D.

A czy zatrudniacie też młode osoby, dopiero zaczynające karierę?

Poszukujemy głównie specjalistów z kilkuletnim doświadczeniem. Od czasu do czasu otwieramy się jednak również na osoby, które nie mają dużego doświadczenia, ale widzimy ich potencjał do pracy w IT. Przykładem jest zrealizowany przez nas Corporate Junior Program, w ramach którego po kilku tygodniach bardzo intensywnej nauki i pracy na pełnym etacie kursanci mieli możliwość rozpoczęcia pracy na juniorskich stanowiskach pod opieką doświadczonych koderów.

Dużo mówi się o trudnościach we współpracy z osobami pokolenia Y, jakie są Państwa sposoby na owocną współprace i motywację tej grupy?

We współpracy osób, które cenią sobie niezależność, możliwość wypowiedzenia swojego zdania i wpływu bardzo pomaga metodologia Agile. W małych zespołach, pracujących nad wspólnym celem i regularnie sprawdzających postępy swoich prac istnieje duża demokracja i poczucie sprawstwa. To bardzo ważne. Tak samo jak polityka otwartych drzwi, przyzwolenie na pewną nieformalność w biurze i zrozumienie, że świat nie kończy się na pracy. W naszych centrach gramy w piłkarzyki i bilard, mamy biurową ligę tenisa, a w ramach nowego programu LUX GOOD organizujemy warsztaty z praktykami w dziedzinie zdrowego życia (w kwietniu odwiedził nas np. Robert Korzeniowski), urządzamy konkursy kulinarne, a nawet zapewniamy masażystę w biurze.

Czy możecie Państwo opowiedzieć o bieżących projektach?

Luxoft w Polsce pracuje na rzecz światowych marek z branż bankowości inwestycyjnej, nowych technologii oraz turystycznej. Jesteśmy też otwarci na projekty dla branży motoryzacyjnej. Realizujemy działania z zakresu m.in. usług chmurowych, Big Data, Business Intelligence (BI), magazynowania danych, tworzenia i rozwoju aplikacji oraz usług mobilnych.

Jakie są państwa perspektywy, cele na najbliższy rok?

Stale rozwijamy się w Polsce i choć nie będzie to tak gwałtowny wzrost jak w poprzednich latach, będziemy z pewnością umacniać nasza pozycję. Pracujemy nad zwiększeniem zakresu świadczonych z Polski usług. Rozwijamy nasze stosunkowo nowe centra w Warszawie i Trójmieście. Głównym wyzwaniem jak co roku będzie oczywiście rekrutacja, ale mamy już na to kolejne niestandardowe pomysły.

Dziękujemy za rozmowę.

IT-Leaders.pl to pierwsza na rynku platforma łącząca Specjalistów IT bezpośrednio z pracodawcami. Anonimowy, techniczny profil i konkretnie określone oczekiwania finansowe to tylko niektóre z cech wyróżniających platformę. Zarejestruj się i zobacz jak Cię widzi pracodawca.